آوا زبان چرا انگلیسی می فهمیم اما نمی توانیم حرف بزنیم ؟ - آوا زبان

مشکل صحبت کردن به زبان انگلیسی

این در واقع یک مشکل بسیار رایج در بین زبان آموزان انگلیسی است و دلایل زیادی برای آن وجود دارد. بیشتر زبان آموزان می دانند که دلیل این که آنها در صحبت کردن مشکل دارند این است که خود را بیش از حد به قوانین گرامر مقید می‌دانند و از این رو هنگام صحبت کردن دچار اضطراب می‌شوند. اگر شما هم چنین احساسی دارید، تنها نیستید. خبر خوب این است که اگر به تمرین ادامه دهید، قطعاً پیشرفت خواهید کرد. در ادامه بیشتر در مورد این موضوع توضیح خواهیم داد. جهت شرکت در دوره آموزش زبان انگلیسی با ما در ارتباط باشید.

تاثیر تمرین در مکالمه زبان

شما به عنوان یک زبان آموز انگلیسی، وقت و تلاش زیادی صرف کرده اید تا بتوانید این زبان را درک کنید اعم از تمرین دستور زبان، واژگان، اصطلاحات یا گفتگوی محاوره ای. برای خوب صحبت کردن هم باید به همان اندازه تمرین کنید و شاید حتی بیشتر. شما ممکن است از لحاظ تئوری همه چیز را راجع به دویدن بدانید از نحوه‌‌ی تنفس صحیح، کفش پوشیدن، انجام حرکات کششی، تنظیم سرعت و … اما فقط با دانستن آنها، یک دونده‌ی خوب نخواهید شد. باید بیرون بروید و به طور منظم تمرین کنید تا بتوانید به تدریج پیشرفت کنید. صحبت کردن به زبان انگلیسی نیز همینطور است. مشکل داشتن در برقراری ارتباط به زبان انگلیسی به این دلیل نیست که توانایی های شما از دیگران کمتر است. فقط به این خاطر است که اندازه‌ی کافی برای تمرین این مهارت وقت نگذاشته اید.

تاثیر کلاس بر مکالمه زبان

زمان صحبت در کلاس‌ های انگلیسی محدود است. بیشترِ وقت، صرف توضیح درس، یادداشت برداری، گوش دادن و تمرینات می شود. صحبت کردن معمولاً کمترین توجه و زمان را به خود اختصاص می دهد. با تکرار مکرر یک روال کلاسی، مغز شما به یک نوع فعالیت خاص عادت می کند: خواندن و استخراج معنا، گوش دادن و عادت به صدای مربی، پر کردن جاهای خالی و غیره؛ به عبارت دیگر، مغز شما مدام در حالت خواندن و نوشتن است. در طول این فعالیت ها، حجم زیادی از دستور زبان و واژگان منفعل را یاد می گیرید و تنها راه برای فعال کردن این دانش، صحبت کردن و تمرین زیاد است، بنابراین هنگام انتخاب یک مربی انگلیسی، معلمی را انتخاب کنید که برایتان بیشتر شبیه یک شریک صحبت باشد تا یک معلم سنتی.

تمرین‌های موثر در تسلط بر مکالمه

تمرین‌هایی وجود دارد که به طور ویژه برای افزایش مهارت‌ های مکالمه‌ ی شما طراحی شده اند. بعضی از این تمرین‌ ها به شرح زیر میباشند:
صحبت کنید، صحبت کنید، صحبت کنید
یک فرمول جادویی برای بهتر صحبت کردن وجود ندارد. اساساً، بهترین راه برای بهتر صحبت کردن این است که زیاد صحبت کنید! متعهد باشید که اغلب و تا جایی که ممکن است با افراد مختلف تمرین کنید. وقتی در خارج از کشور زندگی کنید؛ انجام این کار بسیار راحت است. در واقع یکی از بهترین و موثرترین راه ها برای بهبود مهارت مکالمه، قرار دادن خودتان در شرایطی است که مجبور به صحبت کردن به زبان دیگری باشید؛ اما اگر در کشور خودتان هستید، سعی کنید با ملاقات با همکلاسی های خود بعد از کلاس، پیدا کردنِ یک شریک تبادل زبان یا پیوستن به یک جامعه ی آنلاین از زبان آموزان، زمان تمرین خود را افزایش دهید.

در مکالمات خود تامل کنید

پس از پایان مکالمه، لحظه ای به تامل و تفکر اختصاص دهید. چطور بود؟ فکر می کنید چقدر درست عمل کردید؟ صحبت کردن برایتان چقدر آسان بود؟ آیا کلماتی بود که معنای آنها را به انگلیسی نمی‌دانستید؟ فکر کردن به این مسائل و ارزیابی سطح مکالمه‌ی خود، باعث افزایش اعتماد به نفس شما برای انجام مکالمه می‌شود.

گوش کنید و بخوانید

درست است که در بالا گفتیم قرار گرفتن در کلاسی که مدام بر روی گوش دادن و خواندن تمرکز دارد، مانع از پیشرفت مهارت مکالمه می‌شود؛ اما این دو مهارت برای تقویت مهارت مکالمه لازم‌اند. زمان کلاس برای یادگیری واژگان عالی است، اما روش های دیگری نیز وجود دارد که می توانید دایره‌ی لغات خود را افزایش دهید: تماشای فیلم، گوش دادن به موسیقی، رادیو و پادکست ها. کتاب، مجله و وبلاگ بخوانید. هنگام گوش دادن و مطالعه کردن، عبارات جدید و جالب و اصطلاحات عامیانه و مترادف را پیدا کنید. آنها را یادداشت کنید. معنای هر کلمه ای که متوجه نشدید را پیدا کنید. همه ی این کارها به آماده کردن شما برای انجام مکالمات روان کمک می کند.

یادداشت برداری کنید
یادداشت برداری کنید

یادداشت برداری کنید

بخشی زیادی از دستپاچگی در حین صحبت کردن، به خاطر آماده نبودن است. برای مقابله با این مشکل، یک برگه ی یادداشت تهیه کنید. مثلاً فرض کنید می خواهید پیش یک دکتر بروید. قبل از قرار ملاقات، درباره‌ی واژگان مربوط به شرایط و برخی عبارات رایج مورد نیاز تحقیق کنید. قبل از غذا خوردن در رستوران، مصاحبه شغلی، شکایت یا هر موقعیت دیگری که ممکن است شما را مضطرب کند، از این روش استفاده کنید.

از تلفن استفاده کنید

بیشتر افراد گفتگوهای تلفنی را به طور ویژه چالش برانگیز می دانند. چرا؟ زیرا از طریق تلفن، نمی توانیم زبان بدن شخص مقابل یا حرکت دهان او را ببینیم که هر دو ابزاری هستند که واقعاً به برقراری ارتباط کمک می کنند. برای اینکه اعتماد به نفس بیشتری پای تلفن داشته باشید، از مکالمه‌ی تلفنی با دوستانتان شروع کنید. سپس به سراغ تماس های چالش برانگیز  می گذتر مانند تلفن های کاری و رسمی بروید. داشتن یادداشت های از قبل آماده شده، می تواند در این زمینه کمک زیادی به شما بکند.

صدای خود را ضبط کنید

می دانیم که بیشتر افراد از شنیدن صدای ضبط شده ی خودشان، خوششان نمی آید؛ اما در واقع این یک روش بسیار مفید برای بهبود مهارت مکالمه ی شما است. شنیدن صدای ضبط شده، نکاتی را برایتان مشخص می کند که ممکن است متوجه ی آن نشوید. از طرف دیگر، می توانید با شنیدن صدای خود به این نتیجه برسید که مکالمه ی شما بسیار بهتر از آن است که فکر می کنید. برای دریافت نتایج بهتر، صدای ضبط شده ی خود را پیش معلم یا یکی از دوستانتان ببرید و از آنها بخواهید که نظرشان را بگویند.

به جای تک کلمات، عبارت ها را یاد بگیرید

نکته ی دیگر برای افزایش تسلط شما در مکالمه، استفاده از عبارات متنوع به جای کلمات منفرد است. این همان کاری است که شما تمام وقت در مورد زبان مادری خود انجام می دهید. به جای اینکه همیشه از عبارت: hello how are you? استفاده کنید، با انتخاب عبارات دیگری مانند “What’s up، man؟” آن را ارتقا بدهید. با این حال مراقب باشید: برخی از عبارات بسیار غیررسمی هستند و برای بعضی شرایط مناسب نیستند.

خوش بگذرانید

وقتی خوش میگذرانید، یادگیری موضوعات جدید بسیار راحت تر می شود. با صحبت کردن با خودتان، آواز خواندن همراه با آهنگ های محبوبتان به زبان انگلیسی و… هیجان را به تمرین مهارت مکالمه‌ی خود اضافه کنید.
روی تلفظ خود هم کار کنید
ممکن است معنای بسیاری از کلمات را بدانید، اما نتوانید آنها را به درستی بیان کنید. در این حالت افراد متوجه‌ی منظورتان نمی‌شوند و بعلاوه خودتان را هم دستپاچه می کنید. با استفاده از دیکشنری های آنلاین می توانید روی این موضوع کار کنید. هر کلمه ی جدیدی را که در آنها جستجو می کنید، روی گزینه ی بلندگو هم کلیک کرده تا تلفظ صحیح آن را نیز یاد بگیرید.

جریان طبیعی مکالمه به زبان انگلیسی را بیاموزید

توانایی گفتن کلمات منفرد به صورت صحیح بسیار خوب است، اما رمز صحبت روان به انگلیسی، در جریان جملات نهفته است. هر زمان که یک شعر می خوانید، به یک آهنگ گوش می دهید یا یک کمدی خنده دار تماشا می کنید، به موارد زیر توجه کنید:
ربط دادن. توجه کنید که چگونه خود انگلیسی زبان ها، کلمات را به هم پیوند می دهند: پیوند دادنِ به دو صدا، ایجاد صدا برای ناپدید کردن یا تغییر صدایی برای جریانِ بهتر جمله.
اختصار. اختصار، شکل ترکیب شده ی دو کلمه است؛ مثلا:
I + am = I’m
he + will = he’ll
they + have = they’ve
do + not = don’t
استرس یا تاکید. در یک کلمه هجا های استرس دار و در یک جمله کلمات تنش دار را پیدا کنید.
ریتم. ریتم نتیجه کلیِ استرس، اختصار و ایجاد پیوند است. این فراز و نشیب ها، موسیقیِ زبان انگلیسی هستند.
با پیدا کردن این موارد در یک مکالمه‌ی انگلیسی، شیوه‌ی صحبت کردن شما بسیار بهبود پیدا می کند و می توانید درست مانند یک بومی انگلیسی صحبت کنید.

به انگلیسی فکر کنید

اگر به زبان انگلیسی فکر کنید، واکنش شما در زمان مکالمه سریعتر می شود و دیگر نیازی نیست که در ذهنتان ترجمه کنید. یک راه این است که افکار خود را یادداشت کنید؛ اما روش ساده تر آن این است که با خودتان صحبت کنید. کل کارهایی که در طول روز می کنید را روایت کنید. مشخص شده است که این روش یکی از موثرترین روشها برای تقویت مهارت مکالمه است.

یک داستان را به زبان انگلیسی بازگو کنید.

یکی دیگر از قدیمی ترین روش های بهبود مکالمه، بازگو کردن قصه ها و داستان ها است. داستانی را که خوانده اید یا فیلمی را که دیده اید را به صورت خلاصه برای دیگران یا خودتان تعریف کنید. این کار به جمله سازی های زیادی نیاز دارد و برای ذهنتان یک ورزش محسوب می شود؛ و زمانی بهتر نتیجه می دهد که یک گروه مکالمه برای بحث در مورد داستان داشته باشید. به این صورت مجبور می شوید جملات بیشتری را نیز بیان کنید که حتی از قبل برایشان تمرین هم نکرده اید.
سخن پایانی
مانند هر مهارت دیگری، تسلط بر مهارت مکالمه هم به تمرین زیادی نیاز دارد. به هر نسبت که شما به این تمرین ها متعهد باشید، سرعت تسلط شما بر این مهارت نیز افزایش پیدا می کند. تا می توانید صحبت کنید حتی اگر کسی به صحبت هایتان گوش نمی دهد و ترفندهای بالا را به کار ببندید تا نتیجه‌ی هر چه بهتری از تلاش هایتان بگیرید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 54 views بار دسته بندی : مقالات زبان انگلیسی تاريخ : 11 سپتامبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.