آوا زبان تافل یا آیلتس؟ تفاوت، سختی و میزان اعتبار هر کدام - آوا زبان

بسیاری از افراد برای مهاجرت، مقاصد تحصیلی، کار در خارج از کشور یا موارد دیگر نیاز به ارائه یک مدرک زبان معتبر دارند. بسیاری و شاید همه ما می دانیم که دو تا از معتبر ترین آزمون های زبان انگلیسی آزمون های تافل و آیلتس هستند. اما این تازه شروع ماجراست! چرا که زمانی که باید بین انتخاب تافل یا آیلتس تصمیم بگیریم، سوال های زیادی ذهن ما را مشغول می کنند؟ مثلا این که کدام یک بهتر، آسان تر، یا معتبرتر است؟ برای اپلای تافل یا آیلتس مناسب است؟ اصلا تفاوت بین این دو در چیست؟ و در نهایت کدام را انتخاب کنیم تافل یا آیلتس؟

در ادامه ی این مطلب به مقایسه ی هر دوی این موارد می پردازیم اما قبل از این که بخواهیم به عمق این مطلب وارد شویم دو نکته حائز اهمیت است؛ در صورتی که می خواهید این دو آزمون را به شکل کامل بشناسید، می توانید هر یک از مقالات آزمون آیلتس چیست و آزمون تافل چیست را مطالعه کنید.

مورد دوم این که اگر وقت کافی برای مطالعه این مقاله ندارید، فلوچارتی (اینفوگرافیک) که در ادامه می آید می تواند به شدت سرعت انتخاب شما را بالا ببرد. گرچه، توصیه اکید ما این است که این مقاله را به شکل کامل مطالعه کنید و با آمادگی ۱۰۰ درصد انتخاب خود را انجام دهید.

تافل یا آیلتس کدومش بهتره؟
تافل یا آیلتس کدومو بهتره شرکت کنم؟

تافل یا آیلتس کدام بهتر است؟

در واقع نمی توان گفت که هیچ یک از این آزمون ها بر دیگری برتری دارند. اصلی ترین موضوع این است که برای هدفی که در نظر دارید، کدام یک از این مدارک مناسب تر است. به عنوان مثال، ممکن است اصلا قصد مهاجرت یا اپلای برای ادامه تحصیل در خارج کشور را نداشته باشید، و صرفا بخواهید مدرک زبان معتبری را به محل کار خود در ایران ارائه دهید. در این صورت باید ببینید که محل کار شما روی کدام یک از این مدارک تاکید بیشتری قائل است و به آن بهای بیشتری می دهد (البته گاهی شاهد اولویت دادن بیشتر شرکت ها و سازمانهای ایرانی به آزمون آیلتس هستیم).

برای این که ببینید برای اهداف مورد نظر شما کدام یک از این آزمون ها مناسب تر است، با ادامه این مقاله همراه باشید.

تافل آسان تر است یا آیلتس؟

در حالت کلی انتخاب یک آزمون به عنوان پاسخ برای این سوال دشوار است؛ اما بسیاری از زبان آموزان و گاها مدرسین اعتقاد دارند که آزمون آیلتس راحت تر از تافل است. در ادامه به بررسی منطقی این دو و شاید یافتن پاسخی برای این سوال خواهیم پرداخت.

  • فرمت و قالب آزمون آیلتس و تافل

۱- آیلتس در مقایسه با آزمون تافل کمی کوتاه تر است. طول زمانی آزمون تافل بین ۳ تا ۳٫۵ ساعت است، برای حصول اطمینان می توانید از از این صفحه دیدن کنید. این در صورتی است که آزمون آیلتس حدود ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه زمان می برد و آزمون اسپیکینگ معمولا در یک روز جداگانه برگزار می شود – بر خلاف آزمون تافل که تمام ۴ مهارت را در یک روز می آزماید. البته طول زمانی آزمون تافل می تواند متغیر باشد.

۲- علاوه بر آن، در آزمون آیلتس کاغذی، این اجازه به شما داده می شود که پاسخهایتان را به صورت دستی در کاغذ بنویسید و وارد کنید، این در صورتی است که آزمون تافل تماما با رایانه برگزار می شود؛ این ویژگی تافل برای داوطلبانی که خیلی مهارت تایپ بالایی ندارند می تواند چالش برانگیز و گاها حتی مشکل ساز باشد.

۳- مورد دیگر این است که در آزمون آیلتس شما سوالات را به شکل کامل دارید اما در تافل سوالات به شکل مرحله به مرحله جلو می روند و این به معنی آن است که همان موقع باید سوال را حل کنید.

۴- توجه داشته باشید که می توان گفت تقریبا تمام سوالات در تافل در قالب چند گزینه ای (multiple-choice questions) هستند اما این موضوع راجع به آزمون آیلتس متفاوت است.

۵- یکی دیگر از تفاوت های آزمون آیلتس و تافل این است که در آزمون آیلتس اسپیکینگ با یک ممتحن برگزار می شود ولی برای اسپیکینگ تافل با ضبط صدا مواجه خواهید شد.

۶- در نهایت باید گفت که در آزمون آیلتس توانایی خلاقانه فکر کردن و توانایی درک آسان داوطلب سنجیده می شود، گرچه تمرکز تافل بیشتر روی مهارتهای تحلیلی (analytical) و توانایی  سنجش انتقادی گزینه هاست.

  • بخش رایتینگ آیلتس و تافل (Writing)

در بخش رایتینگ آیلتس دو تسک وجود دارد. در تسک ۱ رایتینگ آیلتس آکادمیک از داوطلب انتظار می رود اطلاعاتی که در صورت سوال داده شده را در قالب متنی بنویسید – حال اطلاعات داده شده می تواند در قالب جدول، گراف یا نمودار باشد. تسک دوم نوشتن یک مقاله (essay) است. که در اینجا از شما انتظار می رود حدود ۲۰۰ کلمه یا بیشتر در رابطه با ایده یا موضوع یا مسئله مطرح شده بنویسید. برای آشنایی کامل تر با رایتینگ آیلتس توصیه می کنیم مقاله آوا زبان در رابطه با رایتینگ آیلتس را مطالعه کنید.

بخش رایتینگ آزمون تافل کمی متفاوت تر است. در بخش اول این آزمون که بخش TOEFL Integrated Writing Task یا همان بخش رایتینگ وابسته نامیده می شود، نیاز است شما یک متن را بخوانید، پس از آن به فایل صوتی که پخش می شود (و با موارد گفته شده در در ریدینگ مخالفت می کند) گوش کنید و در نهایت در قالب جمع بندی تمام موارد گفته شده را خواهید نوشت. بخش دوم رایتینگ تافل نیز از شما می خواهد یک essay بنویسید.

توجه داشته باشید که بخش رایتینگ تافل از آیلتس طولانی تر است.

  • مهارت اسپیکینگ تافل و آیلتس (Speaking)

بخش اسپیکینگ تافل معمولا به وسیله ی صحبت در یک میکروفون انجام می شود و صدای شما ضبط می شود و بعدا نمره دهی خواهد شد. این بخش در حدود ۲۰ دقیقه به طول می انجامد.

اسپیکینگ آیلتس متفاوت است، شما در اسپیکینگ آیلتس با یک ممتحن رو در رو صحبت خواهید کرد، و این بخش حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه طول می کشد.

قبل تر راجع به جداگانه برگزار شدن اسپیکینگ آیلتس و بقیه بخش های آن و عدم وجود این امکان در تافل صحبت خواهیم کرد.

  • مهارت ریدینگ تافل و آیلتس (Reading)

اول از همه، ریدینگ تافل می تواند حتی در مقایسه با آیلتس آکادمیک هم کمی آکادمیک تر و سخت تر باشد. علاوه بر آن فرمت سوالات ریدینگ تافل بسیار محدود تر از آیلتس هستند. همچنین، ممکن است در تافل یک متن اضافه آزمایشی هم باشد – البته در نظر داشته باشید که شما نخواهید دانست کدام متن آزمایشی است و باید به تمام سوالات پاسخ دهید.

  • مهارت لیسنینگ آیلتس و تافل (Listening)

این بخش در دو آزمون بسیار متفاوت است. در آزمون آیلتس شما باید به فایل لیسنینگ آیلتس گوش کنید و به شکل همزمان به تعدادی از سوالات پاسخ دهید. اما در تافل شما ابتدا به فایل لیسنینگ گوش می دهید و نوت برداری می کنید و پس از آن باید به سوالات پاسخ دهید.

  • نحوه نمره دهی در دو آزمون

همانطور که احتمالا می دانید نمره دهی آزمون آیلتس از ۱ تا ۹ است. و نمره دهی آزمون تافل از ۱۲۰ نمره انجام می شود. در صورتی که می خواهید به شکل کامل با نمره دهی تافل و نحوه آن آشنا شوید، توصیه می کنیم حتما مقاله نمره دهی آزمون تافل را مطالعه کنید.

  • معادل سازی نمره تافل یا آیلتس

نمره آیلتس

نمره تافل
۹

۱۱۸-۱۲۰

۸٫۵

۱۱۵-۱۱۷

۸

۱۱۰-۱۱۴

۷٫۵

۱۰۲-۱۰۹

۷

۹۴-۱۰۱
۶٫۵

۷۹-۹۳

۶

۶۰-۷۸
۵٫۵

۴۶-۵۹

۵

۳۵-۴۵
۴٫۵

۳۲-۳۴

۰-۴

۰-۳۱

مقایسه آزمون تافل و آیلتس
تافل یا آیلتس از نظر سبک برگزاری آزمون

تافل یا آیلتس، کدام معتبر تر است؟

نمی توان پاسخی قاطع به این پرسش داد. اول از همه باید بدانید که هدفتان چیست؟ چرا که هر دو آزمون و مدارک آنها در مقیاس بین المللی کاملا پذیرفته شده و معتبر هستند. با این حال، گاها می بینیم که مراکز آموزشی، کالج ها و دانشگاه ها، شرکت های مختلف و … یکی از این موارد را می پذیرند و از قبول دیگری سر باز می زنند؛ بنابراین نمی توان گفت کدام یک معتبرتر است و باید ببینید نیاز شما کدام یک از آزمون ها و مدارک آنهاست. البته بد نیست بدانید که احتمالش وجود دارد که بیشتر شاهد پذیرش تافل در امریکا و کانادا و آیلتس در کشورهای اروپایی باشید، اما باز هم تکرار می کنیم که نمی توان حکمی قطعی در این باره صادر کرد.

لهجه آیلتس و تافل چیست؟

یکی دیگر از سوالاتی که وجود دارد این است که آیلتس و تافل کدام بریتیش است و کدام امریکن؟ در کل بد نیست بدانید که شرکت مادر تافل (ETS) امریکایی و شرکتهای برگزارکننده آیلتس (IDP – British Council) بریتیش هستند. بالطبع لهجه های غالب در آیلتس و تافل به ترتیب بریتیش و امریکن هستند. البته تنوع لهجه در آیلتس بیشتر است و شاهد لهجه هایی چون امریکایی، استرالیایی و … نیز خواهیم بود.

مقایسه تافل یا آیلتس در منابع

به شکل کلی می توان گفت که خوشبختانه منابع این دو آزمون به شکل یکسانی و تا حد خوبی در دسترس شرکت کنندگان قرار دارند. با این حال بد نیست به این نکته توجه داشته باشید که منابع مورد استفاده برای آزمون آیلتس بیشتر فرمت کاغذی دارند تا تافل. اشتباه نکنید! کتاب های بسیاری نیز در رابطه با آزمون تافل و بخش های مختلف آن وجود دارند اما برای تمرین این آزمون بهترین کار استفاده از منابع نرم افزاری و سایت ها و … مانند TPO است.

برای آشنایی کامل با منابع این دو آزمون می توانید مقالات بهترین منابع آزمون تافل ۲۰۲۲ و معرفی بهترین منابع آزمون آیلتس را مطالعه کنید.

هزینه آزمون آیلتس و تافل

طبق آخرین آمار هزینه آزمون آیلتس در ایران در حدود ۶,۱۵۰,۰۰۰ تومان، و قیمت آزمون تافل در ایران در حدود ۸,۲۰۰,۰۰۰ تومان است. متاسفانه طی سال های اخیر شاهد افزایش قیمت آیلتس و تافل در ایران بوده ایم.

به شکل کلی هزینه آیلتس در سراسر جهان از ۱۴۰$ تا ۳۱۰$ متغیر است. هزینه آزمون تافل در جهان نیز بین ۱۶۰ تا ۳۰۰ دلار متغیر است.

مقایسه آزمون تافل با آیلتس کامپیوتری

شاید شنیده باشید که اخیرا – البته این موضوع خیلی جدید نیست! – فرمت دیگری به آزمون آیلتس اضافه شده، یعنی آیلتس کامپیوتری. گرچه می توان گفت که این اتفاق، تغییر بزرگی در پلتفرم ارائه آزمون آیلتس به شمار می رود، اما شاهد تغییرات عجیب و غریبی در نوع سوالات آیلتس نبوده ایم. پس در نظر داشته باشید که تفاوت هایی که پیش تر راجع به نوع سوالات دو آزمون به آنها اشاره کردیم، همچنان در مورد تافل و آیلتس کامپیوتری صادق است، اما در بخش رایتینگ دیگر دست نوشته در کار نیست و شما باید پاسختان را تایپ کنید. و با توجه به این که اسپیکینگ همچنان با حضور ممتحن برگزار می شود کامپیوتری شدن آیلتس هیچ تاثیری در سنجش مهارت اسپیکینگ نداشته.

تافل یا آیلتس برای مهاجرت و اپلای – کدام بهتر است؟

با توجه به توضیحاتی که پیش تر اضافه شد باید متوجه شده باشید که پاسخ این سوال بسته به کشور مقصد و هدف شماست. با این حال برای این که به شکل کلی بتوانید به تفاوت های این دو و کشورهای مختلفی که پذیرای مدارک این آزمونها هستند اشراف نسبی داشته باشید، در ادامه توضیحاتی خواهیم داد.

  • تافل یا آیلتس برای کانادا

با توجه به این که کشور کانادا یکی از مهم ترین مقاصد مهاجرتی هموطنانمان است، بد نیست در رابطه با مدارک زبانی مورد نیاز برای ادامه تحصیل، کار یا مهاجرت به کانادا توضیحاتی بدهیم. جدای از کِبِک که برای تحصیل در بیشتر مراکز آموزشی آن، مهارت های زبان فرانسه شما اهمیت دارد، در کانادا برای تحصیل هم می توانید از مدرک آیلتس استفاده کنید و هم تافل – گرچه بسیار بهتر است اگر بتوانید با کالج یا دانشگاه مورد نظر مکاتبه کنید و بفهمید آیا آنها اولویتی دارند یا هر دو مدرک را می پذیرند. اما برای مقاصد مهاجرتی نمی توانید از مدرک تافل استفاده کنید، چرا که این آزمون برای سنجش تسلط شما در زمینه انگلیسی آکادمیک طراحی شده.

  • تافل یا آیلتس برای آلمان

اول از همه باید مشخص کنید که زبان تحصیلی شما در آلمان چه خواهد بود. مسلم است که اگر قرار است به زبان آلمانی در آلمان تحصیل کنید نیازی به آزمون آیلتس یا تافل یا مدرک آنها نخواهید داشت، بلکه باید در آزمونهایی مثل TestDAF یا DSH شرکت کنید.

اما در صورتی که course یا همان دوره دانشگاهی شما به زبان انگلیسی تدریس می شود، ارزش مدرک تافل یا آیلتس تقریبا یکسان است – با این حال ممکن است گاهی با این موضوع روبرو شوید که ترجیح کلی دانشگاه ها و مراکز آموزشی در آلمان، مدرک آیلتس است.

  • تافل یا آیلتس برای آمریکا

تقریبا هر آنچه تا بحال راجع به معتبر بودن هر دوی آزمون های آیلتس و تافل و مدارک آنها گفته ایم در اینجا نیز صدق می کند، با این حال به شکل واقع گرایانه، معمولا اولویت مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل در امریکا در بسیاری از مناطق و مراکز با آزمون تافل است.

  • تافل یا آیلتس برای ترکیه

اگر در course های انگلیسی زبان در ترکیه شرکت کنید، می توانید از هر دوی مدارک آیلتس و تافل استفاده کنید تا در دانشگاه و … پذیرش بگیرید. با این حال ممکن است بیشتر شاهد پذیرش مدرک آیلتس باشید تا تافل.

جمع بندی تافل یا آیلتس

امیدواریم از این مقاله و مطالب آن لذت و استفاده کافی برده باشید. به یاد داشته باشید که در صورتی که می خواهید در هر آزمون زبان انگلیسی شرکت کنید، نیاز خواهد بود که پایه زبان انگلیسی و در واقع زبان انگلیسی عمومی (General English) خود را به بهترین نحو پیشرفت دهید. پیشنهاد می کنیم نمونه درس رایگان دوره جامع زبان انگلیسی آوا زبان را تماشا کنید و در صورتی که آن را دوست دارید شروع به یادگیری کنید! فاصله شما تا شروع یادگیری زبان انگلیسی فقط یک کلیک خواهد بود!

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 179 views بار دسته بندی : مقالات زبان انگلیسی تاريخ : 5 اکتبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.