آوا زبان نمره دهی آزمون تافل – نحوه نمره بندی تافل چگونه است؟ - آوا زبان

نمره دهی آزمون تافل

هر کدام از چهار مهارت اصلی مورد سنجش در آزمون تافل ۳۰ نمره دارد، که جمعا نمره آزمون تافل را به ۱۲۰ می رسانند. سوالات ریدینگ و لیسنینگ تافل به صورت خودکار تصحیح شده و بعد از امتحان هم می توانید بلافاصله نمره خود را ببینید. اما بحث اسپیکینگ و رایتینگ تافل کمی متفاوت است.

تعیین سطح تافل با چهارچوب CEFR

اگر نمی دانید، CEFR چهارچوبی است که در سراسر جهان مورد پذیرش است و سطح زبانی شما را نشان می دهد. این سطوح شامل A1, A2, B1, B2, C1, C2 می باشند. سطح A1 یا همان مبتدی اولین سطح در این لول بندی، و C2 پیشرفته ترین سطح است.

حال نگاهی به جدول زیر بیندازید. این جدول نشان می دهد که کدام نمره تافل معادل چه سطحی از CEFR است:

نمره بندی آزمون تافل
سطح بندی بر اساس نمره آزمون تافل

حال نگاهی به معادل سازی نمرات هر مهارت به شکل جداگانه با این سطوح بیندازیم:

نمره دهی لیسنینگ تافل

CEFR LEVEL

TOEFL iBT Score

C2

۲۸-۳۰

C1

۲۲-۲۷

B2

۱۷-۲۱
B1

۹-۱۶

A2

n/a
A1

n/a

Below A1

n/a

 

کسانی که در سطح Advanced قرار دارند و در این مهارت نمره ای بین ۲۲-۳۰ دریافت می کنند، این مهارتها را دارند:

  • معمولا متوجه مکالمات و lecture ها (تدریس ها) که در محیط های آکادمیک وجود دارند می شوند. این مطالب ممکن است حاوی واژگان مشکل، ایده ها و مفاهیم پیچیده و انتزاعی، ساختار پیچیده جملات، کاربردهای پیچیده تُن صدا و ریتم و لحن، و میزان زیادی از اطلاعات باشند که به شکلی پیچیده سازماندهی شده اند.
  • ایده های مهم و جزییاتی که به شکل واضح بیان می شوند، حتی اگر شرح اضافی برای آن ها وجود نداشته باشد را متوجه می شوند.
  • ایده های مهم و غیرمهم را از هم تمییز می دهند.
  • در تدریس های طولانی در فایل های لیسنینگ تافل اطلاعات و مفاهیم پیچیده و گاها متناقض را به صورت کامل متوجه می شوند و مشکلی در دنبال کردن آن ندارند.
  • متوجه نحوه استفاده از اطلاعات و مثال ها هستند (به عنوان مثال، برای اثبات یک ادعا، مقایسه و نشان دادن تضادها، بیان نظرات و ارزیابی مطالب و اطلاعات مختلف). آنها همچنین متوجه ارتباط میان اطلاعات مختلف هستند (مثلا رابطه علت و معلولی)
  • متوجه هستند که چطور مدرس یا مکالمه کننده در فایل های صوتی از زبان برای کاربردهای دیگری بجز انتقال اطلاعات استفاده می کند (مثلا بروز احساسات، تاکید روی یک نکته، موافقت و مخالفت، یا بیان یک قصد یا تصمیم).
  • اطلاعات را ترکیب، و از آن نتیجه گیری می کنند؛ حتی اگر این اطلاعات ترتیب مشخصی نداشته باشند. آنها همچنین می توانند متوجه نکات مستتر در لا به لای اطلاعات ارائه شده شوند.

کسانی که در سطح High Intermediate (متوسط رو به بالا) قرار دارند، در این مهارت لیسنینگ تافل نمره ای بین ۱۷-۲۱ می گیرند. این افراد، دارای مهارتهای زیر هستند:

  • این افراد نیز متوجه جزییات مهم و ایده های اصلی موجود در مکالمات و lecture های آکادمیک می شوند. با این حال ممکن است این افراد در فهم مواردی که شامل تشریح بیشتر و مثالها نمی باشند دچار سختی شوند.
  • آنها متوجه ایده ها و جزییاتی که همراه با مثال، تکرار و… باشند می شوند.
  • آنها می توانند ایده های اصلی و مهم را از بقیه موارد تمییز دهند.
  • بقیه مهارتها و توانایی های این افراد نیز با سطح Advanced مشابه است. اما تفاوت هایی نیز وجود دارد:
  • آنها استفاده ها و کاربردهای زبانی دیگر بجز انتقال اطلاعات را متوجه می شوند، اما این موضوع همیشگی نیست و ممکن است گاها این اتفاق نیافتد.
  • این افراد می توانند اطلاعات را ترکیب و از آنها نتیجه گیری کنند (به اصطلاح synthesize کردن) اما ممکن است نتوانند این کار را در رابطه با اطلاعاتی که در بخش های جداگانه مکالمات و lecture ها ارائه می شوند انجام دهند.

افراد در سطح Low-Intermediate نمره ای بین ۹ تا ۱۶ می گیرند و سطح مهارتها و توانایی آنها تفاوت هایی با سطوح بالاتر دارد:

  • این افراد متوجه ایده های اصلی و بعضی از جزییات مهم در مباحث آکادمیک می شوند.
  • تنها در صورتی متوجه نکات و ساختارهای پیچیده می شوند که بسیار تکرار شوند و مثالهای زیادی وجود داشته باشد.
  • ارتباط میان ایده های مهم را در صورتی که حول یک محور مرکزی و موضوع اصلی باشند و تکرار بسیار داشته باشند، متوجه می شوند. همچنین می توانند از اطلاعاتی که در یکی دو جمله بیان شوند، نتیجه گیری کنند، مخصوصا اگر همراه با مثالها و تکرارهای فراوان باشند.

در صورتی که نمره لیسنینگ تافل شما از ۰ تا ۸ باشد، در سطح Below Low-Intermediate قرار می گیرید که نشان می دهند در سطح آزمون مهارت و توانایی شنیداری خاصی از خود نشان نداده اید.

نمره دهی ریدینگ آزمون تافل

CEFR LEVEL

TOEFL iBT Score
C2

۲۹-۳۰

C1

۲۴-۲۸
B2

۱۸-۲۳

B1

۴-۱۷
A2

n/a

A1

n/a
Below A1

n/a

 

در سطح Advanced (پیشرفته) انگلیسی، شما احتمالا در ریدینگ تافل نمره ای میان ۲۴ و ۳۰ می گیرید؛ توانایی های افرادی در این سطح در بخش خوانش تافل، به این شکل است:

  • معنای تعداد خوبی از کلمات آکادمیک و واژگان کمتر رایج انگلیسی را می دانند. آنها همچنین به معناهای کم تر رایج و متفاوت کلمات اشراف دارند.
  • حتی در متون پر از اطلاعات و پیچیده تر، می توانند ارتباط میان اطلاعات مختلف را بفهمند و از آنها نتیجه گیری کنند.
  • سازماندهی توضیحی متن را متوجه می شوند و حتی در مواقعی که متن پر از اطلاعات و نکات باشد، هدف و کاربرد اطلاعات و جزییات بخصوص را در کلیت متن می فهمند.
  • می توانند بحث هایی را که در یک پاراگراف ادامه پیدا می کنند و شامل استدلال، نقض، تاکید و تایید و … می شوند را دنبال و درک کنند.
  • اطلاعات پیچیده و دارای بیان زبانی سطح بالا هستند می فهمند و می توانند از آنها نتیجه گیری کنند.

در سطح High-Intermediate، نمره شما ۱۸-۲۳ خواهد بود. با این نمره از شما انتظار می رود توانایی ها و مهارت های زیر را داشته باشید:

  • کلمات رایج آکادمیک را متوجه می شوند، اما شاید معنای کلماتی که کم تر رایج هستند و کلمات کم کاربرد تر را ندانند.
  • ارتباطات واضح و روشن میان را متوجه می شوند و می توانند از آنها نتیجه گیری کنند. اما ممکن است در بخش هایی از متن که دارای کلمات کمتر رایج هستند، یا داری ساختار پیچیده و انتزاعی هستند دچار مشکل باشند.
  • ایده ها و مفاهیم مهم و غیر مهم را از هم تفکیک می کنند.
  • معمولا ساختار توضیحی متن را متوجه می شوند و می توانند حتی در صورت عدم وجود اشاره مستقیم، نکات مهم را تشخیص دهند.
  • می توانند ارتباط اطلاعات را متوجه شده و از آنها نتیجه گیری کنند، اما در صورتی که متن بسیار دشوار باشد، ممکن است این کار برایشان مشکل باشد.

سطح بعدی و پایین تر، سطح Low-Intermediate است که در این سطح انتظار می رود در بخش ریدینگ آزمون تافل شما نمره ای بین ۴-۱۷ بگیرید. مهارتهای این سطح به این شرح است:

  • متنهایی که دارای ساختار ساده و آسان هستند را می فهمند، اما ممکن است در متن های پیچیده تر دچار مشکل شوند.
  • کلمات آکادمیک پرکاربرد را می فهمند، اما کلماتی که کمتر رایج هستند، احتمالا برایشان دشوار باشند.
  • با استفاده از کلمات پرکاربرد و در صورت وجود ساختارهای ساده می توانند اطلاعات را پیدا کنند، اما عدم داشتن دانش لغوی سطح بالا باعث می شود درک نیمه کاره ای از متن داشته باشند و کامل متوجه متن و جزییات آن نشوند.
  • هدف نویسنده متن را در صورتی که مستقیما به آن اشاره شده باشد یا فهم آن راحت باشد، متوجه می شوند.

پایین سطح، Below Low-Intermediate است که در این سطح نمره شما ۰-۳ خواهد بود و شما در واقع مهارت و توانایی خاصی در ریدینگ تافل از خود نشان نداده اید.

نمره بندی رایتینگ تافل

CEFR LEVEL

TOEFL iBT Score
C2

۲۹-۳۰

C1

۲۴-۳۰
B2

۱۷-۲۳

B1

۱۳-۱۶
A2

۷-۱۲

A1

n/a
Below A1

n/a

 

بالاترین سطح در رایتینگ یعنی Advanced، با نمره ۲۴-۳۰ مشخص می شود. این افراد می توانند:

  • متنی منسجم، سازماندهی شده، توسعه یافته و واضح تولید کنند. عدم استفاده از ساختارهای گرامری مناسب، اصطلاحات، و عدم وضوح در این متون دیده نمی شود.
  • نظرات خود را در رابطه با موضوعات بحث برانگیز بیان کنند و این نظرات را با استفاده از توضیحات و مثال های متنوع و مناسب توجیه کنند؛ دایره واژگان وسیع انگلیسی و اشراف به ساختارهای انگلیسی پیچیده را می توان در این متن ها مشاهده کرد.
  • اطلاعات مهم را از چند منبع مختلف ترکیب کنند و با وضوح و انسجام بالا آنها را در متن خود بیاورند. ممکن است تنها در موارد بسیار معدود، عدم دقت در خلاصه سازی اطلاعات منبع اصلی دیده شود.

سطح بعدی، مانند مهارت های قبلی High-Intermediate خواهد بود. توانایی های افرادی با این سطح از نوشتار به شرح زیر است:

  • خلاصه ای از اطلاعات چند منبع مختلف ارائه می کنند که اکثر موضوعات اصلی را پوشش می دهد، ممکن است بعضی موارد مهم از قلم بیافتند یا غیر واضح یا همراه با بی دقتی باشند.
  • می توانند نظرشان را به وضوح راجع به یک موضوع بیان کنند؛ بعضی ایده ها و توضیحات ممکن است به شکل کامل توسعه پیدا نکرده باشند و ممکن است گاها در انسجام کلی متن، نقص هایی وجود داشته باشد.
  • با راحتی نسبی متن را می نویسند؛ ممکن است در بعضی بخشهای متن عدم استفاده درست از واژگان یا ایرادهای ساختاری و زبانی، خواندن آن را کمی مشکل تر کنند.

سطح پایین تر، Below Low-Intermediate خواهد بود که نمرات ۱۳-۱۶ را در بر می گیرد. مهارتهای نوشتاری افرادی در این سطح در ادامه می آید:

  • متن آنها بعضی ایده ها را در رابطه با بعضی موضوعات در بر می گیرد، اما توسعه ایده ها با توجه به جزییات نامناسب و ناکافی و نبود توضیحات کافی نیست.
  • می توانند بعضی اطلاعات از منابع مختلف را خلاصه کنند، اما ممکن است مفاهیم مهمی در متن جا بیافتد یا به شکل کاملا اشتباه ارائه شود، به خصوص مفاهیم پیچیده یا مفاهیمی که با واژگان پیچیده و مشکل همراه هستند.
  • نوشتن برای این افراد چندان راحت نیست، اشتباهات و اِرورهای زبانی در متن آنها به ارتباط میان مفاهیم موجود در متن ضربه می زند.

بعد از آن، سطح Basic قرار دارد که افرادی با نمره های ۷-۱۲ در این گروه قرار می گیرند. این افراد می توانند متنی بنویسند که با موضوع مرتبط باشد، اما جزییات کمی دارد و انسجام و سازماندهی ندارد. این افراد همچنین می توانند اطلاعات و مفاهیمی را در متن خود بیاورند، اما مشکلات قواعدی و اشتباهات گرامری، به همراه اصطلاحات گنگ و مبهم باعث می شوند که درک متن سخت باشد.

پایین ترین سطح در رایتینگ تافل، Below Basic است. افرادی که در این سطح هستند، در آزمون عملکرد خاصی در مهارت رایتینگ از خود نشان نمی دهند.

تصحیح رایتینگ تافل

بخش رایتینگ تافل از دو تسک integrated (ترکیبی) و independent (مستقل) تشکیل شده که مورد اول علاوه بر رایتینگ به مهارتهای لیسنینگ و ریدینگ شما هم بستگی دارد. در ادامه نگاهی به معیارهای تصحیح و سطوح مختلف عملکرد افراد در این مهارت خواهیم داشت (با جدول زیر خواهید دانست که برای هر سطح از عملکرد در رایتینگ باید به چه نکاتی توجه کنید).

تسک independent تافل

نمره خام

ویژگی های متنی در این سطح

۵

متنی در این سطح باید تمامی موارد زیر را داشته باشد:

به درستی به موضوع اشاره می کند و به آن می پردازد و تسک و سوال پرسیده شده را پوشش می دهد.

سازماندهی و ایده پردازی درست، با استفاده از توضیحات واضح و مناسب، همراه با استفاده از مثال ها و جزییات.

یکپارچگی، انسجام و توسعه کامل مطلب.

اشراف و راحتی در استفاده از زبان، که نشان دهنده تنوع زبانی و نحو مناسب در متن باشد. گرچه ممکن است ایرادهای جزئی در زمینه کلمات و گرامر در متن وجود داشته باشد.

۴

ویژگی های متنی در این سطح:

 به درستی به موضوع اشاره می کند و به آن می پردازد اما ممکن است تمامی نکات کامل توضیح داده نشده باشند.

در کل دارای سازماندهی خوب و توسعه مناسب مطالب است، همراه با توضیحات کافی و مناسب، همراه با مثال و جزییات.

توسعه مطلب، یکپارچگی و انسجام در آن دیده می شود، احتمال این وجود دارد که در موارد معدود، حشو، انحراف از موضوع اصلی متن، یا ابهام در ارتباط مطالب دیده شود.

 سهولت در نوشتار در این متن دیده می شود، همچنین تنوع نحوی و دایره واژگان قابل قبولی در این متن مشاهده می شود. با این حال، ممکن است در متن ایرادهای ساختاری جزیی، شکل و نوع کلمات مورد استفاده، و ایرادهایی در استفاده از اصطلاحات به شکل معدود وجود داشته باشد که از لحاظ معنایی به متن ضربه نمی زند.

۳  با استفاده از توضیحات، مثال ها و جزییات تقریبا توسعه یافته در رابطه با موضوع مورد نظر توضیح می دهد.

دارای یکپارچگی، توسعه مطلب و انسجام است؛ گرچه ممکن است گاها ارتباط میان ایده ها و مفاهیم دچار مشکل باشد.

ممکن است سهولت چندانی در نحوه نوشتار متن دیده نشود؛ همچنین واژه گزینی نامناسب در مواردی متن را گنگ و مبهم می کند و در موارد معدودی ممکن است آن را غیرقابل فهم کند.

احتمالا از لحاظ صرف و نحوی، و همچنین از نظر دایره واژگان، متن دقیق و درست اما محدود باشد.

۲ توسعه مطلب محدود در پاسخ به تسک و موضوع مورد سوال.

سازماندهی و ارتباط میان ایده ها و مفاهیم ناکافی است.

مثالها، توضیحات، یا جزییات ناکافی یا نامناسب هستند، یا پاسخ ها به تسک و سوال مورد نظر کلی هستند.

انتخاب کلمات یا شکل استفاده شده ی واژگان نامناسب است.

در کاربرد و ساختار جملات مشکلات و اشتباهات زیادی دیده می شود.

۱  عدم سازماندهی و عدم توسعه مطلب.

جزییات بسیار کم و یا عدم وجود جزییات، مشخصات نامرتبط، و پاسخدهی غیرقابل قبول به تسک.

مشکلات جدی و بسیار در ساختار و کاربرد جملات.

۰ این نوشته تنها کلمات را از موضوع اصلی کپی می کند، به تاپیک رایتینگ تافل پاسخ نمی دهد یا پاسخ نامرتبط می دهد، شامل حروف غیرانگلیسی می شود یا پاسخی وجود ندارد و بخش مربوط به جواب خالی است.

تسک integrated رایتینگ تافل

نمره خام ویژگی های متنی در این سطح
۵ اطلاعات مهم lecture و متن را به درستی و با موفقیت انتخاب می کند و به شکل منسجم و دقیق اطلاعات موجود در این دو را ارائه می کند. پاسخ به خوبی سازماندهی شده و در موارد بسیار معدود اشتباهات زبانی وجود دارد که به ارائه دقیق مطالب یا ارتباط میان مفاهیم ضربه نمی زند.
۴ به شکل کلی در انتخاب مطالب مهم lecture و ارائه مطالب مرتبط در متن داده شده خوب عمل می کند. با این حال ممکن است متن جزییات کوچکی را حذف کند و کمی مبهم یا غیر دقیق عمل کند. اگر متن شامل ایرادات زبانی رایج و کوچکی باشد (مانند استفاده از ساختارهای زبانی و ایراداتی که منجر به ابهام جزیی در متن یا ارتباط مفاهیم می شوند)، در این سطح به آن نمره داده می شود.
۳ ·         اگرچه متن به شکل کلی پاسخ گوی سوال و در رابطه با تسک نوشته شده، تنها مفاهیم و نکاتی را منتقل می کند که مبهم، ناواضح یا به نحوی غیر دقیق هستند.

·         بعضی نکات کلیدی موجود در lecture یا متن، یا ارتباط میان آنها ممکن است ناقص، غیر دقیق، یا نادرست باشند.

·         ممکن است ایرادات و اشتباهات کاربرد زبان و گرامر و قواعد متعدد تر باشند و منجر به مطالب گنگ و مبهم، یا ابهام در انتقال ایده ها و نکات و ارتباط میان آنها شوند.

۲ پاسخ ارتباط میان lecture و متن را یا کاملا اشتباه تفسیر و یا آن را به کل حذف می کند.

این متن نکات بیان شده در lecture را یا کاملا اشتباه تفسیر و یا آنها را حذف می کند.

پاسخ دربردارنده ی اِرورهای زبانی یا مطالبیست که موضوعات کلیدی را به شکل کاملا مبهم بیان می کنند یا فهم آنها را برای مخاطب و خواننده ای که با موضوع آشنا نباشد غیرممکن می کنند.

۱ پاسخ، محتوای کم معنا یا بی معنا و بدون انسجامی از lecture را در خود دارد.

سطح زبانی پاسخ داده شده، آنقدر پایین است که به سختی می توان معنای خاصی را از متن استخراج کرد.

۰ چنین متنی صرفا جملاتی را از متن داده شده کپی می کند، با موضوع مرتبط نیست، به یک زبان دیگر یا با حروف خارجی نوشته می شود؛ و یا در این مورد، متنی وجود ندارد و پاسخی به سوال داده نشده

نمره دهی اسپیکینگ آزمون تافل

CEFR LEVEL

TOEFL iBT Score
C2

۲۸-۳۰

C1

۲۵-۲۷
B2

۲۰-۲۴

B1

۱۶-۱۹
A2

۱۰-۱۵

A1

n/a
Below A1

n/a

 

بهترین و بالاترین سطح در اسپیکینگ تافل نمرات ۲۵ تا ۳۰ را در بر می گیرد. افرادی که در این سطح قرار دارند چنین توانایی هایی دارند:

  • با وضوح بالا صحبت می کنند و از ریتم و لحن برای تاکید بر معنای جملاتشان استفاده می کنند، بنابراین فهمیدن و دنبال کردن صحبت های آنان دشوار نیست. همچنین هر گونه ایرادی در صحبت های آنان وجود داشته باشد به مفهوم و اصل صحبتشان هیچ لطمه ای وارد نمی کند.
  • با سهولت بالایی راجع به موضوعات عمومی و آکادمیک صحبت می کنند، که می توان در آن بازه ای کاربردی از ساختارهای گرامری و واژگان را مشاهده کرد. همچنان هرگونه ایرادی در این موارد وجود داشته باشد، منافاتی با مفهوم و معنی پاسخ ها ندارد.
  • اکثرا مطالبی را که به خوبی خلاصه شده اند، به همراه توضیحات و نظرات، هم در مورد اطلاعات ملموس و هم انتزاعی، منتقل می کنند. انسجام و سازماندهی خوبی در مطالب گفته شده دیده می شود و همچنین اشتباهات به انسجام مطالب لطمه ای نمی زند.

لول بعدی، High-Intermediate است که شامل نمرات ۲۰-۲۴ می شود. افراد در این سطح می توانند:

  • واضح و بدون مکث راجع به موضوعات رایج و آشنا صحبت کنند به صورتی که قابل درک باشد. زمانی که سخنان پیچیده تری گفته می شود می توان مکث هایی را در آن شنید اما این مشکل و هر گونه مشکل تلفظی یا لحنی به ندرت باعث مشکل برای مخاطب و شنونده می شود.
  • سخنان و جملات طولانی تری را تولید کنند که ساختارهای پیچیده تر و کلمات دشوارتر را در خود جای داده اند. هرگونه ایرادی در دقت یا درستی در سخنان داوطلب، ممکن است فقط گاهی معنای صحبت ها را دچار مشکل کند.
  • اطلاعاتی را منتقل کنند که برای ارائه خلاصه ها، توضیحات، و نظرات کافی باشد. البته ممکن است بعضی ایده ها به شکل کامل توسعه پیدا نکرده باشند یا توضیحات کافی نداشته باشند. وقفه یا نقص در سخنان داوطلب می تواند باعث عدم ارائه توضیحات کاملا واضح شود.

سطح پایین تر، سطح Low-Intermediate است که نمرات ۱۶-۱۹ را شامل می شود. داوطلبانی در این سطح باید توانایی های زیر را داشته باشند:

  • به شکل واضح با مکث های کم و کوتاه راجع به موضوعات آشنا و کلی صحبت می کنند. ممکن است در زمان صحبت راجع به موضوعات آکادمیک مکث های طولانی تری قابل مشاهده باشند. و امکان این که مشکلات تلفظی گاها معنای سخنان را دچار مشکل کنند وجود دارد.
  • جملات و سخنان کوتاه تری با ساختارهای ساده تر به همراه کلماتی مثل and و because و so می سازند. ساخت جملاتی که ساختارهای پیچیده ای دارند ممکن است شامل ایراداتی باشد و نیاز به زمانی برای فکر کردن راجع به ساختار جمله یا اصلاح آن باشد. از واژگانی برای بحث راجع به موضوعات general و معمول کافی هستند استفاده می کنند، اما گاهی کمبود واژگان باعث تولید جملاتی می شود که مبهم یا گنگ هستند.
  • یک سری نکات اصلی و اطلاعات مرتبط دیگر را منتقل می کنند اما خلاصه ها، نظرات و توضیحات گاها ناقص، نادرست، یا کم جزییات هستند؛ توضیحات پیچیده تر و طولانی تر ممکن است انسجام کافی نداشته باشند.

سطح یکی مانده به آخر، سطح Basic است که در این سطح افراد نمراتی بین ۱۰-۱۵ دارند. افرادی که در این سطح قرار دارند به آرامی و با دقت صحبت می کنند تا حرفهایشان قابل فهم باشد اما گاها تلفظ ها ممکن است شدیدا تحت تاثیر زبان مادری فرد قرار بگیرند و حتی غیرقابل فهم باشند. معمولا جملاتی کوتاه با ساختارهای ساده دارند که از آنها از کلماتی مثل “and” نیز استفاده می شود. ممکن است درنگهای زیادی  در صحبت داشته باشند و دایره ساختارهای گرامری و واژگان محدود است. اطلاعات محدودی را در رابطه با موضوعات معمولی و متوسط منتقل می کنند. معمولا جای جزییات و/یا استدلال در صحبت های آنان خالی است و ممکن است ایده های اصلی مبهم و غیرمنسجم باشند یا اصلا وجود نداشته باشند.

پایین ترین سطح نیز سطح Below Basic است. در این سطح شما مهارت خاصی در سطح آزمون اسپیکینگ تافل از خودتان نشان نداده اید.

تصحیح اسپیکینگ تافل

بخش اسپیکینگ امتحان تافل از دوبخش integrated (ترکیبی) و independent (مستقل) تشکیل شده که در بخش ترکیبی مهارتهای ریدینگ و لیسنینگ نیز اهمیت دارند. نمره دهی بخش اسپیکینگ توسط هوش مصنوعی و مصحح های انسانی انجام می شود. در ادامه به معیارهای مختلف نمره دهی در اسپیکینگ تافل خواهیم پرداخت:

تسک independent اسپیکینگ تافل

نمره خام

توصیف کلی (General Description) انتقال مطلب (Delivery) کاربرد زبانی (Language Use) توسعه مطلب و موضوع (Topic Development)
۴ پاسخ داده شده پاسخگوی موارد خواسته شده است، که در آن حداکثر مشکلات و وقفه های بسیار کم وجود دارد. کاملا قابل درک است و نشان دهنده ی انسجام و پایداری است. جریان سخنان به خوبی توسعه یافته و صحبت ها واضح هستند. ممکن است در پاسخ دشواری های بسیار جزئی در تلفظ یا الگوهای لحنی وجود دارد و مشکلات جزیی ضربه ای به قابل درک بودن سخنان نمی زنند.

پاسخ داده شده نشان دهنده ی استفاده ی موثر از قواعد و ساختارها و واژگان است. سطح بالایی از استفاده ی بدون نیاز به فکر از زبان همراه با تسلط خوب به ساختارهای ساده و  پیچیده در این پاسخ قابل مشاهده است. ممکن است ایرادهای کوچکی وجود داشته باشند اما لطمه ای به معنای سخنان نمی زنند.

پاسخ داده شده برای تسک مورد سوال کافی است. معمولا سخنان به خوبی توسعه یافته و انسجام دارند. ارتباط میان ایده ها و مفاهیم واضح و مناسب است.

۳

پاسخ داده شده پاسخگوی تسک داده شده است اما ممکن است کامل توسعه یافته نباشد. معمولا مطلب قابل درک و منسجم است. صحبت ها روان است با این حال ممکن است گاها خلاءهایی در اسپیکینگ وجود داشته باشد، مخصوصا در بیان مفاهیم و ایده ها. سخنان معمولا واضح و همراه با جریان روان هستند. ممکن است مشکلات کوچکی در لحن، تلفظ و سرعت سخنان دیده شود. و ممکن است گاها نیاز باشد شنونده برای درک مطالب سعی و تلاش کند (هرچند در کل مطالب قابل درک هستند).

پاسخ داده شده تا حد خوبی بداهه و دارای استفاده مناسب از گرامر و واژگان است. و بیان ایده ها و مفاهیم تا حد خوبی منسجم و مرتبط است. ممکن است پاسخ داده شده استفاده ی نادرست یا بدون دقت از گرامر و واژگان را نشان دهد یا در بخش هایی دارای محدودیت در ساختارها باشد. این موضوع ممکن است مشکلاتی را در روان بودن کلام بوجود بیاورد اما ضربه ی جدی به انتقال پیام و مطلب مورد نظر وارد نمی کند.

پاسخ داده شده اکثرا منسجم و مرتبط است و مفاهیم و اطلاعات لازم را منتقل می کند. توسعه ی کلی مطلب به نوعی محدودیت هایی دارد، و معمولا در آن نبود دقت یا توضیحات کافی حس می شود. ارتباط میان مفاهیم ممکن است کاملا واضح نباشد.

۲

پاسخ داده شده به تسک اسپیکینگ مربوط است اما توسعه مطالب و ایده ها محدود است. مطالب گفته شده قابل درک هستند، اما مشکلاتی در انتقال مطلب و انسجام آن وجود دارد؛ که به این معناست که ممکن است مطالب گاها گنگ باشند. سخنان گفته شده معمولا قابل درک هستند؛ و این همراه با نیاز به تلاش داوطلب خواهد بود. این موضوع به دلیل بیان ناواضح، لحن غیرعادی، یا ریتم و جریان منقطع سخنان است. ممکن است گاها معنا گنگ و ناواضح باشد. پاسخ داده شده تسلط محدود به گرامر و واژگان را نشان می دهد. این محدودیت ها ممکن است مانع بیان کامل مفاهیم شوند. اکثرا اوقات، تنها جملات پایه ای به شکل درست و روان بیان می شوند. ساختارها و واژگان اکثرا ساده و پایه ای هستند که به شکل ساده و گاها مبهم به یکدیگر مرتبط شده اند.

پاسخ داده شده با تسک مرتبط است؛ با این حال شمار مفاهیم بیان شده یا توسعه آنها محدود است. اکثرا در این سطح مفاهیم پایه ای با توضیحات (جزییات و استدلال) محدود ارائه می شوند.گاها ممکن است مطالب مرتبط به صورت گنگ و همراه با تکرار گفته شوند. ممکن است ارتباط میان مفاهیم گنگ باشد.

۱

پاسخ داده شده از حیث محتوا و انسجام فقیر است و تنها به صورت جزئی به موضوع اصلی مربوط می شود، یا تا حد زیادی غیرقابل فهم است. دشواری در تلفظ، استرس (تاکید در تلفظ) و لحن باعث نیاز به تلاش بسیار قابل توجه داوطلب می شود. انتقال مطلب به شکل منقطع، یا تلگرافی است. مکث و درنگ در سخنان بسیار دیده می شود. تسلط به گرامر و واژگان به شدت کم و ناکافی است و مانع بیان مفاهیم و ارتباط میان آنها می شود. بعضی از پاسخ های کم نمره و سطح پایین ممکن است به شدت وابسطه به جملات و اصطلاحات از قبل حفظ شده و تمرین شده باشند.

محتوای مرتبط بسیار محدودی ارائه می شود. پاسخ داده شده معمولا شامل چیزی فراتر از مفاهیم بسیار ساده و پایه ای نمی شود. داوطلب ممکن است نتواند سخنانش را ادامه بدهد یا تسک را کامل کند و شدیدا تکرار در پاسخ خود داشته باشد.

۰

داوطلب پاسخی نمی دهد یا پاسخ داده شده کاملا بی ربط است.

تسک integrated اسپیکینگ

معیارهای این تسک تا حد بسیار زیادی مشابه تسک independent اسپیکینگ تافل هستند.

اما در نمره اسپیکینگ تافل، هوش مصنوعی و سیستم کامپیوتری ETS با نام SpeechRater نیز صحبت های شما را می سنجد و به آن نمره می دهد. در رابطه با این موضوع باید معیارهای زیر را در نظر داشته باشید:

  • تعداد درنگ ها و مکث در اسپیکینگ: این فاکتور در واقع تعداد دفعاتی است که شما در میان صحبت هایتان مکث می کنید. اگر شما در میان یک جمله برای فکر کردن به تکمیل جمله مکث کنید، این موضوع به نمره اسپیکینگ تافل شما ضربه خواهد زد. تعداد مکث های شما شمرده خواهد شد و به تناسب با ان از نمره شما کسر می شود. پس باید سعی کنید بدون وقفه صحبت کنید و پاسخ شما منقطع نباشد.
  • تکرارها: این فاکتور نشاندهنده ی تعداد تکرارهای نامناسب کلمات (مثلا تکرار بی دلیل پشت هم) است. مثلا در صورتی که چنین جمله ای بگویید، نمره ی شما کسر خواهد شد: “I think, I think studying alone is better” یا مثلا “When I was a student … at student … at high school I worked on a major product”.
  • ریتم و لحن: در واقع اگر ریتم و لحن در صحبت های شما درست نباشد برای شما مشکل ساز خواهد شد؛ اما مثلا اگر در زمان صحبت در کلمات stress یا همان تاکید در تلفظ شما درست باشد، نمره بالاتری می گیرید.
  • سرعت صحبت کردن شما: که به وسیله شمار واژگانی که شما در یک دقیقه می گویید سنجیده می شود. کلمات بیشتر طی یک دقیقه باعث نمره بهتر خواهند شد. اما اگر زیادی تند صحبت کنید، ممکن است نمره ریتم و لحن شما خراب شود و ممکن است مصحح انسانی مجبور باشد انرژی بیشتری را صرف فهمیدن پاسخ شما کند.
  • استمرار در سخنان: این مورد با بحث تعداد مکث ها مشابهت هایی دارد. در اینجا شما در رابطه با عدم استفاده از مکث، یا عبارات پرکننده ای مثل “um” یا “آآآآ” سنجیده می شوید. تمرین برای این بخش آسان است. کافیست تلاش کنید نهایت ۱ تا ۲ بار از این عبارات در پاسخهایتان استفاده کنید.
  • حروف صدادار و بلند و کوتاهی آنها: باید دقت داشته باشید که حروف صدادار را درست تلفظ کنید و به بلندی و کوتاهی آنها توجه داشته باشید. مثلا کلمات “mat” و “mate” یا “hot” و “hut” را متفاوت با یکدیگر و صحیح تلفظ کنید.

نمره آزمون تافل برای ادامه تحصیل در کانادا، امریکا، و استرالیا

این که شما قصد ادامه تحصیل در کدام کشور، دانشگاه، یا رشته را دارید بر نمره مورد نیاز شما تاثیرگذار است. با این حال جداول زیر به شما کمک می کنند تا دیدی کلی نسبت به نمره تافل برای ادامه تحصیر در خارج کشور به دست بیاورید.

نمره تافل برای دانشگاه های کانادا

رتبه دانشگاه نام دانشگاه نمره تافل برای undergraduate program نمره بخشی از تافل (مهارتها) برای undergraduate program نمره تافل برای graduate program نمره بخشی از تافل (مهارتها) برای undergraduate program
۲۵ دانشگاه تورنتو حداقل ۸۹-۱۰۰ رایتینگ تافل: ۲۲ ۹۳ (در اکثر موارد)

رایتینگ تافل ۲۲

اسپیکینگ تافل ۲۲

۴۵ دانشگاه بریتیش کلمبیا ۹۰ ریدینگ و لیسنینگ تافل: ۲۲

رایتینگ و اسپیکینگ تافل: ۲۱

۹۰

ریدینگ و لیسنینگ تافل: ۲۲

اسپیکینگ و رایتینگ: ۲۱

۳۱ دانشگاه مک گییل (McGill) ۷۹-۱۰۰ (بسته به رشته) ۸۶ ۲۰ در هر مهارت
۱۴۴ دانشگاه مک مستر (McMaster) ۸۶ ۲۰ در هر مهارت ۹۲ ۲۰ در هر مهارت
۱۱۹ دانشگاه آلبرتا (Alberta) ۹۰ ۲۱ در هر مهارت ۹۰ (در اکثر موارد) ۲۱ برای اکثر برنامه
۲۴۶ دانشگاه کلگری (Calgary) ۸۰-۱۰۸ (بسته به رشته) ۰-۲۷ (بسته به رشته) بستگی به رشته دارد بسته به رشته شما
۲۷۹ دانشگاه اُتاوا (Ottawa) ۸۶-۹۶ (بسته به رشته) رایتینگ: ۲۲ تا ۲۴

بقیه مهارت ها: ۰ تا ۲۴ (بسته به رشته)

۱۰۰ (در اکثر موارد)
۱۶۶ دانشگاه واترلو (Waterloo) ۹۰ رایتینگ و اسپیکینگ: ۲۵ ۸۰-۹۰ اسپیکینگ و رایتینگ تافل: ۲۵
۲۰۳ وسترن یونیورسیتی (Western University) ۸۳ ۲۰ در هر مهارت حداقل ۸۶ ۲۰ در هر مهارت
۲۴۶ دانشگاه کویینز (Queen’s) ۸۸ رایتینگ: ۲۴

ریدینگ: ۲۲

اسپیکینگ: ۲۲

لیسنینگ: ۲۰

۸۸

رایتینگ تافل: ۲۴

ریدینگ تافل: ۲۲

اسپیکینگ تافل: ۲۲

لیسنینگ تافل: ۲۰

۸۰۰-۱۰۰۰ دانشگاه رایرسون (Ryerson) ۸۳-۹۲ به رشته بستگی دارد ۹۳-۱۰۵
۵۳۱-۵۴۰ یورک یونیورسیتی (York University) ۸۳ ۷۹-۸۰
۳۲۳ دانشگاه سایمون فریزر (Simon Fraser) ۸۸ ۲۰ در هر مهارت ۹۳ ۲۰ در هر مهارت
۲۹۱ دانشگاه دالهاوزی (Dalhousie) ۹۰ ۲۰ در هر مهارت ۹۲
۴۷۷ دانشگاه کنکوردیا (Concordia) ۹۰ جمع نمره اسپیکینگ و رایتینگ: ۳۴ ۹۰ و بالاتر ۲۰ در هر مهارت
۵۵۱-۵۶۰ دانشگاه ویکتوریا (Victoria) ۹۰ ۲۰ در هر مهارت ۹۰ ۲۰ در هر مهارت
۶۰۱-۶۵۰ دانشگاه مانیتوبا (Manitoba) ۸۶ ۲۰ در هر مهارت ۸۶ ۲۰ در هر مهارت
۶۰۱-۶۵۰ دانشگاه کارلتون (Carleton) ۸۶ رایتینگ و اسپیکینگ: ۲۲

ریدینگ و لیسنینگ: ۲۰

۸۶

رایتینگ و اسپیکینگ تافل: ۲۲

لیسنینگ و ریدینگ تافل: ۲۰

نمره آزمون تافل برای دانشگاه های امریکا

رتبه دانشگاه نام دانشگاه نمره تافل مورد نیاز نمره GRE مورد نیاز
۱ دانشگاه ام آی تی (MIT) ۹۰ ۳۱۰
۲ دانشگاه استنفورد (Stanford University) ۹۰-۱۰۰ ۱۵۸-۱۶۶ برای verbal و ۱۵۷-۱۶۸ برای quantitative
۳ دانشگاه هاروارد (Harvard University) ۱۰۰ (اما برای دکترا در اکثر رشته ها ۱۰۵-۱۰۹) متغیر بین ۲۹۲-۳۱۶
۴ موسسه فناوری کالیفرنیا (California Institute of Technology) بسته به سوابق تحصیلی بسته به دوره و برنامه های انتخابی شما
۹ دانشگاه شیکاگو (University of Chicago) ۱۰۴ و ۲۶ در هر مهارت ۳۲۰
۱۲ دانشگاه پرینستون (Princeton University) ۱۰۰ ۳۲۴
۱۶ دانشگاه پنسیلوانیا (Pennsylvania University) ۱۰۰ ۳۰۰
۱۷ دانشگاه کرنل (Cornell University) ۱۰۰ ۳۲۰
۱۸ دانشگاه ییل (Yale University) ۱۰۰ ۳۲۰ (۱۶۰ در هر کدام)
۱۹ دانشگاه کلمبیا (Columbia University) ۱۰۰ حداقل ۹۱%
۲۱ دانشگاه میشیگان آربور (University of Michigan-Ann Arbor) حداقل ۱۰۰ ۷۰% در verbal / 90% در quantitative / 40% در analytical writing
۲۵ دانشگاه جانز هاپکینز (Johns Hopkins) ۱۰۰

۶۲% یا بالاتر و یا حداقل ۱۵۳ در verbal

۸۴% یا حداقل ۱۶۰ در quantitative

۲۹ دانشگاه نورث وسترن (Northwestern University) حداقل ۱۰۴ برای graduate courseها ۱۵۴ در verbal و ۱۶۱ در quantitative
۳۰ دانشگاه برکلی کالیفرنیا (UCB) ۹۰-۱۰۰

حداقل ۸۰ برای undergraduate courseها

۹۰% در quantitative و ۷۵% در verbal
۳۵ دانشگاه نیویورک (New York University (NYU)) ۱۰۰ بسته به برنامه انتخابی شما
۳۶ دانشگاه لس آنجلس کالیفرنیا (University of California, Los Angeles) ۸۸-۱۰۰ بسته به برنامه انتخابی شما
۴۲ دانشگاه دوک (Duke University) ۱۰۵ یا بالاتر حدود ۳۲۵
۵۱ دانشگاه کارنگی ملون (Carnegie Mellon University) ۱۰۲ ۱۵۳ در verbal و ۱۶۳ در quantitative
۵۴ دانشگاه سن دیگو (University of California, San Diego (UCSD)) ۸۵-۱۰۰ ۳۰۰-۳۲۰
۶۰ دانشگاه براون (Brown University) حداقل ۱۰۰ حداقل ۱۶۰ در هر بخش
۶۵ دانشگاه ویسیکانسین-مدیسن (University of Wisconsin-Madison) ۱۰۰ ۳۱۰ یا بالاتر
۷۱ دانشگاه تگزاس در آستین (University of Texas at Austin) حداقل ۷۹ بسته به برنامه انتخابی شما
۷۲ دانشگاه واشنگتن (University of Washington) حدود ۹۰

بین ۱۵۱-۱۶۵ در verbal

و ۲۰ در analytical

۸۰ انستیتوی فناوری جورجیا (Georgia Institute of Technology) حداقل ۹۰ حداقل ۱۵۳ در verbal و ۱۵۵ در quantitative
۸۲ دانشگاه ایلینوی در اوربانا-شمپین (University of Illinois at Urbana-Champaign) ۷۹-۱۰۲ بسته به برنامه انتخابی شما
۸۹ دانشگاه رایس (Rice University) حداقل ۱۰۰ حداقل ۱۵۶ در verbal و ۱۶۶ در quantitative
۹۵ دانشگاه کارولینای شمالی در چپل هیل (University of North Carolina, Chapel Hill) ۱۰۰ یا بالاتر حداقل ۵۰% در verbal و quantitative

نمره تافل برای دانشگاه های استرالیا

نام دانشگاه نمره آیلتس مورد نیاز نمره تافل مورد نیاز
دانشگاه ملبورن (University of Melbourne) ۶٫۵ ۷۹
دانشگاه سیدنی (University of Sydney) ۶٫۵ ۸۵
دانشگاه RMIT ۶٫۵ ۷۹
دانشگاه موناش (Monash University) ۶٫۵ ۷۹
دانشگاه کویینزلند (University of Queensland) ۶٫۵ ۸۷

برای MBAs

نام دانشگاه نمره آیلتس مورد نیاز نمره تافل مورد نیاز
دانشگاه ملبورن (University of Melbourne) ۷ ۷۹
دانشگاه سیدنی (University of Sydney) ۶ ۷۹
دانشگاه RMIT ۶٫۵ ۷۹
دانشگاه موناش (Monash University) ۶٫۵ ۷۹
دانشگاه کویینزلند (University of Queensland) ۶٫۵ ۸۷

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 28 views بار دسته بندی : مقالات زبان انگلیسی تاريخ : 16 جولای 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.