آوا زبان معرفی کامل و مقایسه آزمون MSRT و آزمون EPT - آوا زبان

آزمون EPT و آزمون MSRT از آزمون‌ های زبان انگلیسی داخلی هستند که برخی آنها را به عنوان آزمون تافل کوچک داخلی می شناسند از این داوطلبان این آزمون برای آمادگی در این دو آزمون، منابع تافل را مطالعه می کنند.

این آزمون ها ویژه دانشجویان دکتری و ویژه دانشجویان پسر در مقطع لیسانس است که قصد خروج از کشور و ادامه تحصیل را دارند می باشد که باید بتوانند نمره حدنصاب را دریافت کنند.

مدرک این آزمون ها مورد تایید وزارت علوم و تحقیقات بوده که تقریباً ماهانه به طور منظم برگزار می شود. لازم با ذکر است که‌ این مدارک برای همه دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم و تحقیقات و همچنین دانشگاه آزاد اسلامی، جهت مصاحبه دکتری قابل پذیرش و معتبر است.

موضوعات این مقاله

در ادامه با جزئیات دو آزمون EPT و آزمون MSRT بیشتر آشنا می شویم.

‌‌‌‌آزمون MSRT چیست؟

آزمون MSRT  اختصار عبارت Ministry of Science, Research and Technology می باشد. معنی این عبارت از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گرفته شده است. این آزمون در اکثر موسسات و سازمانهای دولتی و خصوصی ایران معتبر است و داوطلبان جهت پذیرش در مدارک دکترا و یا استخدام در برخی سازمان های خاص، باید نمره قابل قبولی را در این آزمون کسب کنند.

لازم به ذکر است که متاسفانه مدرک این آزمون ها در سایر کشور ها و در خارج از ایران پذیرفته نمی شود؛ بنابراین این مدرک زبان تنها در ایران معتبر است.

قالب آزمون MSRT

همانطور که میدانید زبان انگلیسی یک فاکتور بسیار مهم و ضروری جهت پذیرش در اکثر موسسات و آموزشگاه های زبان در سراسر دنیا است. در کشور ما نیز این مدرک و تایید مهارت زبان انگلیسی جهت استخدام در موسسات دولتی و خصوصی باید انجام شود.

این آزمون از ۳ بخش مختلف (شنیداری، گرامر و درک مطلب) تشکیل شده  و دارای ۱۰۰ سوال تستی است.

این آزمون در بخش های مختلف کاربر را می آزماید که شامل موارد زیر است:

بخش شنیداری: این بخش دارای ۳۰ سوال می باشد که متشکل از مکالمات کوتاه و بلند و درک مطلب شفاهی می باشد.

 بخش گرامر: گرامر این آزمون نیز از ۳۰ سوال تشکیل شده است که به ۲ قسمت structure که دارای ۱۵ سوال و بخش written expression که با ۱۵ سوال است تقسیم شده است.

 بخش درک مطلب: قسمت درک مطلب از ۴ متن جداگانه تشکیل شده که هر یک از این بخش ها دارای ۱۰ سوال بوده که مجموعا ۴۰ سوال از این آزمون را شامل می شود.

زمان آزمون و هزینه آزمون MSRT

مدت زمانی که برای این آزمون اختصاص داده شده است حدودا ۱۱۰ دقیقه می باشد که ۳۰ تا ۳۵ دقیقه آن برای سوالات شنیداری  ۲۰ دقیقه برای سوالات گرامری و ۵۵ دقیقه برای سوالات درک مطلب لحاظ شده است‌.

نحوه ثبت نام  این آزمون اینترنتی انجام می شود و داوطلبان باید جهت ثبت نام به سامانه جامع امور دانشجویان مراجعه نمایند. شرکت در این آزمون بدون هیچ گونه محدودیتی قابل انجام است و افراد می‌توانند تا زمان کسب نمره مورد نظر خود در این آزمون شرکت نمایند.

کاربرانی که نمره ی بالاتر از ۷۵ را در این آزمون کسب کرده اند باید برای شرکت مجدد در این آزمون حداقل به مدت ۱ سال صبر کنند. هزینه این آزمون، بین ۶۰ تا ۸۰ هزار تومان است؛ که باید آن را به صورت آنلاین پرداخت نمایید.

 منابع آزمون MSRT
معرفی  منابع آزمون MSRT

 منابع آزمون MSRT

تاکنون منابع مشخصی برای آمادگی بهتر در این آزمون از طرف وزارت علوم و تحقیقات اعلام نشده است.

بنابراین با توجه به مهارت های مورد نیاز برای شرکت در آزمون زبان msrt برخی منابع را در نظر گرفته اند.

این مهارت ها شامل ۴ بخش است. واژگان، مهارت درک مطلب، مهارت شنیداری و مهارت گرامر.

می توانید از برخی منابع که جهت شرکت در آزمون تافل استفاده می شود، جهت افزایش شانس قبولی استفاده کنید‌.

منابع پیشنهادی آزمون MSRT شامل موارد زیر است:

  • تست تافل longman preparation course for the toefl
  • کتاب ۵۰۴ لغت ضروری
  • لغات ضروری تافل
  • تافل کیت
  • تافل دکتری

اطلاعات تکمیلی

نمره آزمون MSRT از ۱۰۰ محاسبه می گردد  با هر پاسخ صحیحی ۱ نمره مثبت کسب می کنید. این نکته نیز خوشایند است که این آزمون نمره منفی ندارد.

نمره قبولی برای این آزمون بستگی به دانشگاه و موسسه ای که قصد استخدام یا تحصیل در آن را دارید دارد. ولی به طور کلی حداقل نمره قبولی برای این آزمون  ۵۰ می باشد

نتایج این آزمون یک هفته بعد از برگزاری آزمون اعلام می‌گردد، افراد با مراجعه به سایت آزمون در بخش پروفایل، میتوانند نتیجه خود را مشاهده کنند.

مدرک آزمون MSRT اعتباری دو ساله دارد.

آزمون EPT چیست؟

این آزمون مخفف کلمه ENGLISH PROFICIENCY  که برای دانشگاه‌های آزاد اسلامی برگزار می گردد. آزمون EPT از جمله آزمون های داخلی است که جهت ارزیابی سطح مهارت دانشجویان دکترا که داوطلب ورود به دانشگاه های آزاد اسلامی و یا ورود به مقطع دکتری در آزمون جامع دکتری هستند مورد نیاز است.

آزمون زبان EPT ابتدا در سال ۸۶ آغاز شد و در حال حاضر طی چند سال است که ماهانه این آزمون  در دانشگاه های آزاد اسلامی برگزار می گردد یعنی سالانه داوطلبان می توانند ۱۲ بار در آن شرکت کنند؛ و هیچ محدودیتی وجود نخواهند داشت داوطلب می تواند تا زمان کسب نمره مورد نظر در آزمون شرکت کند.

آزمون EPT همچنین برای برخی از دانشگاه های سراسری داخل کشور معتبر است. آزمون EPT قابل مقایسه با سایر آزمون های داخل ایران مانند TOEFL PBT  می باشد با این تفاوت که در آزمون EPT قسمت مهارت شنیداری و نگارشی لحاظ نشده است.

قالب آزمون EPT

ساختار سوالات  آزمون EPT  شامل سه قسمت می باشد:

واژگان

این بخش ۲۵ سوال تستی را تشکیل داده است. در این قسمت از آزمون باید واژگان صحیح، مترادف و متضادهای کلمات را بشناسید.

درک مطلب

در این بخش نیز ۴ متن را برای داوطلبان در نظر گرفته اند که موضوعات آن مطالب علمی و متنوع است با توجه به متن داوطلب باید به ۲۰ سوال تستی و چهار گزینه ای پاسخ بدهد.

گرامر

بخش مهارت های گرامری آزمون EPT شامل ۴۰ سوال دو قسمتی می باشد.

گرامر آزمون EPT که دارای دو بخش زیر است:

بخش اول

پرسش هایی که دانشجو باید از بین گرامر های ارائه شده گزینه  اشتباه را انتخاب کند.

بخش دوم

این بخش دارای مجموعه ای از سوالات است که از نظر ساختار نگارشی نادرست بوده و فرد باید آن را مشخص کند. هیچ یک از سوالات در این آزمون نمره منفی ندارد.

نمره دهی و مدت زمان آزمون EPT

نمره کلی این آزمون از ۱۰۰ است که داوطلب باید حداقل نمره ۵۰ را جهت پذیرش در مراکز مورد نظر کسب کند. البته نمره های قابل پذیرش در هر رشته متفاوت می باشد.

مدت زمان لازم جهت پاسخگویی به این سوالات ۱۴۰ دقیقه است. به طور متوسط هر کدام از سوالات حدود ۱ دقیقه و چهل ثانیه زمان برای پاسخ گویی دارند.

اعتبار آزمون EPT  و آزمون MSRT دوساله است. این آزمون نیز در خارج از کشور اعتباری جهت پذیرش ندارد.

استفاده از سهمیه ایثارگران

اشخاصی که دارای سهمیه ایثارگری هستند با کسب نمره ۲۸ در این آزمون، آزمون خود را گذرانده و یا با کسب نمره ۳۵ نیز در این آزمون قبول شوند. این امتیاز مناسب برای همه داوطلبان ایثارگر و خانواده های آنها ارائه شده است.

نحوه ثبت نام در آزمون EPT
نحوه ثبت نام در آزمون EPT

جهت ثبت نام برای این آزمون به سایت دانشگاه آزاد اسلامی مراجعه نموده و با ثبت اطلاعات دقیق و پرداخت هزینه آزمون ثبت نام خود را کامل کنید. کارت ورود به جلسه دو روز قبل از موعد شروع آزمون دریافت می شود.

هزینه شرکت در آزمون EPT حدود ۸۰ هزار تومان است.

تفاوت آزمون EPT و آزمون MSRT
تفاوت آزمون EPT و آزمون MSRT

تفاوت آزمون MSRT و آزمون EPT

از جمله تفاوت های این دو آزمون می توان به زمان و مکان آن ها اشاره داشت که آزمون ها به صورت ماهانه برگزار می شود و مکان آن ها در دانشگاه هایی می باشد که تحت نظارت وزارت علوم و دانشگاه آزاد اسلامی است.

مورد دیگر  بخش شنیداری در آزمون  MSRT می باشد که این بخش در آزمون EPT وجود ندارد. تفاوت دیگر آزمون EPT و آزمون MSRT وجود نمره منفی در آزمون  MSRT بوده که در آزمون EPT  نمره منفی وجود ندارد.  از لحاظ شباهت در نوع محتوای آزمون تقریبا یکسان هستند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 170 views بار دسته بندی : مقالات زبان انگلیسی تاريخ : 8 سپتامبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.