آوا زبان تقویت مهارت لیسنینگ آیلتس + نمونه لیسنینگ و معرفی منابع - آوا زبان

موضوعات این مقاله

سنجش مهارت لیسنینگ آیلتس از مبناهای اصلی در این آزمون است که اکثرا در کسب فنون تقویت مهارت لیسنینگ آیلتس در منابع مختلف در پی جستجو هستند. از این رو داوطلبان در پی رسیدن به بهترین نمره در آزمون آیلتس به دنبال راه های تقویت مهارت Listening آیلتس هستند.
بنابراین در ادامه مطلب ۶ راهکار موثر جهت بهبود مهارت گوش دادن در آمادگی آزمون آیلتس را را با یکدیگر بررسی می کنیم.

قالب آزمون لیسنینگ آیلتس

آزمون لیسنینگ برای هر دو آزمون آکادمیک و عمومی یکسان است.

زمان بندی : ۳۰ دقیقه (به علاوه ۱۰ دقیقه برای انتقال پاسخ به پاسخ نامه)

 تعداد سوالات  : ۴۰ سوال

به هر پاسخ صحیح ۱ نمره تعلق می گیرد. نمره شما از ۴۰ (نمره خام) با استفاده از این جدول تبدیل به سطح مقیاس نمره آیلتس مربوطه تبدیل می شود:

آزمون لیسنینگ آیلتس از چهار بخش تشکیل شده است. در هر بخش، شما به متن ضبط شده گوش می دهید و سپس به یک سری از سوالات مربوط به آن پاسخ می دهید.

متن فقط یک بار پخش می شود.

در طول آزمون، انواع صداها و لهجه های بومی زبان مانند انگلیسی بریتانیایی، استرالیایی، آمریکایی و کانادایی را می شنوید. همچنین ممکن است طیف وسیعی از لهجه های مختلف منطقه ای انگلیس را بشنوید.

چهار بخش آزمون لیسنینگ آیلتس

بخش ۱:  مکالمه بین دو نفر در یک زمینه اجتماعی روزمره (به عنوان مثال رزرو بلیط تئاتر).

بخش ۲:  مونولوگ تنظیم شده در یک زمینه اجتماعی روزمره (به عنوان مثال سخنرانی خوش آمدگویی برای دانشجویان جدیدالورود).

بخش ۳ :  مکالمه بین حداکثر چهار نفر که در یک زمینه آموزشی یا آموزشی تنظیم شده اند (به عنوان مثال گروهی از دانشجویان در حال بحث درمورد یک درس دانشگاه).

بخش ۴ :  مونولوگ در یک موضوع دانشگاهی (به عنوان مثال سخنرانی در مورد حیات وحش).

(مونولوگ جایی است که فقط یک نفر صحبت می کند)

همانطور که می بینید، دو بخش اول آزمون مربوط به موقعیت های اجتماعی است، در حالی که بخش های سه و چهار مربوط به موقعیت های آموزشی است.

اگرچه قسمت های سه و چهار دارای زمینه دانشگاهی هستند، اما از شما انتظار نمی رود دانش مفصلی در مورد مباحث داشته باشید. بطورکلی این مهارت لیسنینگ شماست که مورد ارزیابی قرار می گیرد، نه درک یا دانش شما از موضوع.

نکته: در هر بخش ۱۰ سوال وجود دارد. سوالات با پیشرفت آزمون سخت تر می شوند.

سوالات آزمون لیسنینگ آیلتس در انواع زیر است:

  • تطابق
  • چند گزینه ای
  • یادداشت تکمیل
  • تکمیل فرم
  • تکمیل جدول
  • تکمیل سوال
  • تکمیل خلاصه
  • سوالات پاسخ کوتاه
  • نقشه و برچسب گذاری طرح
  • جدول و نمودار تکمیل

راه های تقویت مهارت لیسنینگ آیلتس

۱٫ هر روز به زبان انگلیسی گوش دهید

آزمون لیسنینگ آیلتس با هدف سنجش میزان درک شما از مکالمه یا صحبت های انگلیسی طراحی شده است. بنابراین، بارزترین روش برای تقویت مهارت لیسنینگ، گوش دادن به مکالمه های انگلیسی شامل داستان، اخبار، موزیک و… با لهجه های مختلف است. اما دقیقا به چه چیزی باید گوش کنید؟

هر آنچه که برای شنیدن کلام انگلیسی نیاز دارید به صورت آنلاین و رایگان پیدا خواهید کرد. صرف نظر از اینکه چند دقیقه یا چند ساعت برای زمان مطالعه شما برنامه ریزی شده است می موارد زیادی در اینترنت وجود دارد که در عرض چند ثانیه می توانید به آنها دسترسی پیدا کنید و گوش دهید. به یک سری موارد گوش دهید. این آزمون شامل دو مونولوگ (یک نفر صحبت می کند) و دو مکالمه است، بنابراین شما باید گوش دادن به هر دو این نمونه ها را تمرین کنید.

کانال های خبری آنلاین

کانال های خبری برای گوش دادن ایده آل هستند زیرا پخش اخبار دارای ترکیب خوبی از گزارش ها و مکالمات است. برای تمام قسمت های آزمون آیلتس، BBC News را به عنوان بهترین کانال خبری برای تمرین و کسب مهارت توصیه می کنیم. با این حال، برای آزمون Listening، به طیف وسیعی از اخبار ها در کشورهای انگلیسی زبان (انگلستان، ایرلند، ایالات متحده، کانادا، نیوزیلند، استرالیا و آفریقای جنوبی) گوش دهید تا به درک لهجه های مختلف عادت کنید.

پادکست های تقویت لیسنینگ آیلتس

پادکست های مناسب برای تقویت لیسنینگ آیلتس

پادکست ها نیز یک منبع عالی هستند. آنها می توانند در حدود ۲ دقیقه زمان داشته باشند و یا تا یک ساعت یا بیشتر ادامه دهند. آنها همچنین طیف گسترده ای از موضوعات را پوشش می دهند بنابراین در مدت زمان موجود به راحتی می توانید موضوعات جالبی برای گوش دادن پیدا کنید.

شما می توانید از پادکست های رایگان وبسایت آوا زبان بهره مند شوید. همچنین یکی دیگر از بهترین مراجع برای جستجوی پادکست ها وبسایت Stitcher است.

مکالمات TED

گفتگوهای تد به همان اندازه ی پادکست و اخبار مفید هستند. اینها سخنرانی های آنلاینی هستند، که اغلب بسیار کوتاه و مناسب برای تقویت مهارت شنیداری آیلتس است. با گوش دادن به مونولوگ ها باز هم می توانید دامنه موضوعات بسیار زیادی را داشته باشید.

همچنین می توانید گفتگوهای TED را در YouTube تماشا کنید.

آموزش های YouTube

یوتوب با دارا بودن میلیون ها فیلم از موضوعات جدی گرفته تا سرگرمی های جالب، بهترین و جذاب ترین گزینه برای شما است. YouTube یک مرجع ارزشمند است که به شما کمک می کند تا برای امتحان خود آمادگی بیشتری کسب کنید.

رادیو آنلاین در تقویت لیسنینگ آیلتس

رادیو آنلاین

یکی از بهترین منابع برای مصاحبه است، بنابراین زمانی که می خواهید گوش دادن به مکالمات را از این طریق تمرین کنید، با یک ایستگاه خوب شروع کنید.

بنابراین اگر هرروز به چیزی گوش دهید، در حالت ایده آل حداقل برای ۱۰-۱۵ دقیقه، مهارت گوش دادن شما به تدریج بهبود می یابد.

۲٫ آزمون های آزمایشی لیسنینگ آیلتس

بسیاری از دانش آموزان این را سرلوحه کار خود قرار داده و آزمون پشت آزمون می دهند. ولی شما ابتدا باید تست های آزمایشی را انجام دهید و استراتژی هایی را برای پاسخگویی به ۱۰ نوع سوال مختلف در آزمون لیسنینگ بیاموزید هرچند در بهبود مهارت های خاصی که برای دستیابی به نمره بالا لازم دارید محدود خواهید شد.

توصیه می کنیم ۱۰-۱۵٪ از زمان آماده سازی خود را برای تکمیل مقالات عملی و ۸۵-۹۰٪ از وقت خود را به گوش دادن به انگلیسی صرف کنید همانطور که در بالا توضیح داده شد. علاوه بر بهبود مهارت های لیسنینگ خاص، این امر همچنین به سرعت سطح عمومی انگلیسی شما را ارتقا می دهد و در نهایت به کسب نمره بالاتر در تمام قسمت های آزمون آیلتس می شود.

همچنین توصیه می کنیم که فقط از آزمونهای رسمی و معتبر برای تمرین این آزمون استفاده کنید. چندین مورد آزمون معتبر به صورت آنلاین در دسترس هستند که براحتی و با جستجو می توانید از سایت های معتبر دریافت کنید.

با این حال، منبع اصلی آزمونهای اصلی، مجموعه مقالات امتحان معتبر انگلیسی کمبریج است. این کتاب ها عالی هستند. هر یک شامل چهار مقاله آزمایشی کامل است. اطمینان حاصل کنید که نسخه های خریداری شده شما شامل یک CD صوتی برای آزمون لیسنینگ باشد، زیرا برخی از نسخه ها این کار را نمی کنند و شما مجبورید آنها را جداگانه خریداری کنید.

با گفتن همه اینها، آزمونهای آزمایشی زیادی در دسترس است که توسط مربیانی طراحی شده است تا مهارتهای لازم برای آمادگی بهتر در آزمون را به شما بیاموزند و به شما امکان تمرین بیشتر را می دهد. خوب است که از این نمونه ها برای تقویت مهارت لیسنینگ آیلتس استفاده کنید.

۳٫ نقاط ضعف خود را پیدا کنید

وقت کافی ندارید که ساعت ها به صحبت ها گوش کنید و آزمون های آزمایشی را پشت سر بگذارید، مگر اینکه نقاط ضعف خود را اول شناسایی کنید و به طور خاص بر روی بهبود آنها تمرکز کنید. آیا گرامر است که شما را نا امید می کند؟ دامنه محدود واژگان است؟ یا فهمیدن مکالمات برای شما دشوار است؟ تجزیه و تحلیل نتایج خود از آزمون های آزمایشی و تعیین اشتباهات تکرار شده شما یکی از راه های شناسایی چالش ها و ضعف های شما است.

کتابهای انگلیسی معتبر کمبریج (و برخی از آزمونهای آنلاین) شامل متن ضبط شده است. این موارد به شما کمک می کند تا بفهمید چرا در پاسخ برخی سؤالات اشتباه کرده اید.

۴٫ پاراگراف نویسی را تمرین کنید

یکی از مهارت خاصی که می توانید هنگام گوش دادن به مکالمات انگلیسی بصورت آنلاین تمرین کنید، پاراگراف نویسی است. در مکالمات ضبط شده در آزمون لیسنینگ آیلتس بسیاری از مترادف ها و ترجمه کلمات و عبارات کلیدی در سوالات آورده شده است.

پادکست ها برای تمرین این پارامترها ایده آل هستند زیرا می توانید آنها را در هر نقطه متوقف کرده و مجدد شروع کنید. هر چند وقت یک بار که در حال گوش دادن به یکی از آنها هستید، ضبط را بعد از شنیدن یک جمله مستقل متوقف کنید و فکر کنید که چگونه می توانید آن را به زبان دیگر بیان کنید و از چه مترادفی می توانید استفاده کنید.

هر روز برای چند جمله این کار را انجام دهید که مهارت شما در پاراگراف نویسی مرتباً تقویت شود.

۵٫ پیش بینی کردن

توانایی در پیش بینی آنچه ممکن است در ضبط صدا بشنوید و آنچه در ادامه در حین صحبت یا مکالمه گفته خواهد شد، به شما کمک می کند صدا را بهتر درک کرده و اطلاعات مورد نیاز برای پاسخ دادن را شناسایی کنید.

این مهارتی است که تمرین آن بسیار آسان است. ابتدا از میان بسیاری از منابع ذکر شده در بالا، موردی را برای گوش دادن انتخاب کنید.

منبع دیگری که برای تمرین پیش بینی توصیه می کنیم فیلم ها TED Ed است.

قبل از شروع فیلم، عنوان را بخوانید و برخی از ایده های مرتبط را که ممکن است در ضبط وجود داشته باشد پیش بینی کنید. سپس، هنگام گوش دادن، هر چند وقت یکبار صدا را متوقف کنید و پیش بینی کنید که چگونه در چند جمله بعدی موضوع عنوان می شود. و البته سعی کنید همزمان پاسخ سوالات را هم شناسایی کنید.

۶٫ درک گفتارهای مرتبط

این چیزی است که اکثر زبان آموزان تا حدودی در سطوح مختلف با آن دست و پنجه نرم می کنند.

گفتار متصل یا مرتبط هنگامی است که کلمات و اصوات به یکدیگر برخورد می کنند و درک سخنان را برای یک شخص غیر بومی دشوار می کند.

هیچ راهی برای غلبه بر این مشکل آسان تر و بهتر از گوش دادن خیلی زیاد به مکالمات افراد بومی که با سرعت نرمال صحبت می کنند وجود ندارد.

پادکست ها نیز برای این کار ایده آل هستند زیرا می توانید مکث کنید و جمله های گیج کننده را بارها و بارها گوش دهید تا زمانی که کاملاً از گفته ها مطلع شوید. به تدریج با نحوه اتصال کلمات به یکدیگر آشنا می شوید و درک گفتار سریع را بهبود می بخشید.

انجام منظم این کار در تقویت مهارت لیسنینگ آیلتس، به میزان قابل توجهی تاثیر گذار است.

معرفی منابع تقویت مهارت لیسنیتگ آیلتس

معرفی منابع تقویت مهارت لیسنیتگ آیلتس

 کتاب IELTS Advantage

کتاب های مجموعه IELTS Advantage با هدف تقویت انواع مهارت‌های مختلف آیلتس از جمله مهارت شنیداری طراحی شده است. این کتاب دارای ۹ درس است  که برگرفته از  نمونه سئوالات لیسنینگ و اسپیکینگ آزمون آیلتس است. در قسمت اول این کتاب، می توانید توضیحات کامل در مورد دو بخش لیسنینگ و اسپیکینگ و آشنایی با آزمون آیلتس  را داشته باشید.

کتاب Improve your skills Listening &amp Speaking

کتاب Improve your Listening and Speaking Skills for IELTS دارای همه نکات و تکنیک‌های موثری در کسب مهارت بیشتر در بخش شنیداری و یا آزمون لیسنینگ آیلتس آکادمیک و جنرال می باشد. این کتاب شامل انواع نمونه سئوالات آیلتس و تمرین‌های استاندارد است. این کتاب در اکثر موارد توسط اساتید آیلتس توصیه می شود.

کتاب Collins English for Exams Listening for IELTS

مجموعه کتاب های آموزش زبان کولینز دارای یک کتاب لیسنینگ کولینز است که برای داوطلبان جهت کسب نمره ۷ به بالا  بسیار کمک کننده است.این کتاب درواقع از کتاب‌های معروف تقویت لیسنینگ‌ آیلتس است. در این کتاب می توانید نمونه سئوالات آیلتس، انواع نکات برجسته و تکنیک‌های  موثر، بهمراه لغات مرتبط با موضوع هر درس را در این مهارت کسب کنید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 45 views بار دسته بندی : مقالات زبان انگلیسی تاريخ : 29 آگوست 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.