آوا زبان بررسی جامع و دقیق آزمون تافل - آوا زبان

حتماً شما هم اسم آزمون تافل (Test of English as a Foreign Language) را شنیده اید و ممکن است برای ورود به برخی از ادارات یا دانشگاه ها به مدرک آن نیاز پیدا کرده باشید و برایتان سوال پیش آمده باشد که چطور می توانید در این آزمون شرکت کنید.

در این مقاله ما قصد داریم به طور صفر تا صد برایتان توضیح دهیم که آزمون تافل چیست ، چه بخش هایی دارد و مدرک آن تا چه حد می‌ تواند برایتان مفید باشد.

موضوعات این مقاله

آزمون تافل چیست؟

آزمون تافل آزمونی است چند قسمتی که برای بررسی سطح تسلط و توانایی افراد غیر انگلیسی زبان به درک زبان انگلیسی برگزار شده و یک معیار جهانی و بین المللی است که براساس آن، به میزان تسلط شما نمره داده خواهد شد.

نمره‌ی شما در آزمون تافل به عنوان یک معیار جهانی شناخته می شود. همانطور که واحد سانتیمتر یک واحد پذیرفته شده در جهان برای اندازه گیری طول است، نمره ی تافل نیز یک معیار پذیرفته شده در جهان برای تعیین میزان تسلط افراد به زبان انگلیسی در نظر گرفته می شود. این مقبولیت جهانی یکی از امتیازات بارز این آزمون است.

چرا باید آزمون TOEFL بدهید؟

همانطور که گفتیم با داشتن مدرک تافل ، تسلط شما به زبان بیشتر مورد قبول افراد قرار می گیرد. در واقع داشتن این مدرک یک اطمینان خاطر از توانایی شما به طرف مقابلتان می‌ دهد. بعلاوه، تافل یک آزمون بی طرف و منصفانه و نمایشی واقعی از توانایی شما در برقراری ارتباط به زبان انگلیسی است.

در سال های اخیر، این آزمون پیشرفت های جدیدی داشته تا تجربه ی آزمون بهتری را ایجاد کند. این تغییرات عبارتند از کاهش زمان آزمون، ارتقای سایت ثبت نام با ایجاد دسترسی های بهتر، ارائه ی آزمون آزمایشی کامل ، گزارش سریعتر نمره ، ثبت نام آنلاین گسترده ، برنامه ی رسمی TOEFL و غیره.

مدرک تافل در چه جاهایی قابل قبول است؟

مدرک تافل در بیش از یازده هزار دانشگاه و موسسه ی آموزش عالی در بیش از ۱۵۰ کشور، از جمله استرالیا ، کانادا ، نیوزلند ، ایالات متحده آمریکا ، انگلیس و در سراسر اروپا و آسیا پذیرفته شده است. اگر قصد تحصیل در دانشگاه‌ های خارج از کشور را دارید می توانید در سایت دانشگاه مد نظر ببینید که نمره ی تافل مورد قبول شان چه نمره ای است.

از هر ده دانشگاه در ایالات متحده؛ نه دانشگاه، مدرک آزمون تافل را به سایر آزمون های انگلیسی زبان ترجیح می دهند. اما جالب است بدانید مدرک این آزمون در کانادا محبوبیت حتی بیشتری هم دارد. بیش از هشتاد درصد از برنامه های تحصیلات تکمیلی در کانادا، آزمون تافل را نسبت به سایر آزمون های انگلیسی زبان ترجیح می دهند.

میزان مقبولیت مدرک تافل در استرالیا و نیوزلند بسیار بالاتر است و در صد در صد دانشگاه های استرالیا و نیوزیلند پذیرفته شده و همچنین برای همه ی مهاجران استرالیا و نیوزیلند الزامی است.

دانشگاه های فرانسه و آلمان هم آزمون تافل را ترجیح می دهند و بیش از هر آزمون انگلیسی زبان دیگری به  نمره ی تافل اهمیت می دهند با این حال برخی از دانشگاه های این کشور ها هم هستند که مدرک سایر آزمون ها را قبول دارند.

بیش از  نود و هشت درصد از دانشگاه های انگلیس ، از جمله تمام دانشگاه های Russell Group نخبه ، نمره ی این آزمون را قبول دارند و آن را گزینه ی مناسب و بی طرفانه ای برای اندازه گیری تسلط افراد به زبان انگلیسی می دانند.

برای شرکت در این آزمون باید به کجا بروم؟

آزمون TOEFL بیش از ۵۰ بار در سال در مراکز مجازِ آزمون در سراسر دنیا برگزار می شود. بیش از ۴۰۰۰ مرکز آزمون تافل در سراسر جهان وجود دارد و می توانید با استفاده از وب سایت رسمی تافل یکی از این پایگاه های نزدیک به محل زندگی خود را پیدا کنید و ثبت نام ۵ الی ۶ ماه قبل از تاریخ هر آزمون آغاز می شود.

آزمون تافل چگونه برگزار می شود و چند بخش است؟

این آزمون از طریق کامپیوتر و در مراکز مورد پذیرش و مجاز سازمان برگزاری این آزمون انجام می‌ شود. در امتحان تافل، هر چهار مهارت زبان اندازه گیری می شود و تکمیل آن تقریباً ۳ ساعت طول می کشد.

مهارت های آزمون تافل

چهار بخشی که در این آزمون بررسی می شوند عبارتند از:

Reading (ریدینگ) تافل – به مدت ۵۴ – ۷۲ دقیقه:

در این بخش از آزمون، شرکت کننده ابتدا بخش هایی را خوانده، سپس به سوالاتی که از متن طرح شده اند پاسخ می دهد. مشابه این قسمت در آزمون کنکور کشور خودمان نیز با عنوان درک مطلب وجود دارد.

بخش Reading شامل سه تا پنج متن آکادمیک (بخش هایی از متون دانشگاهی یا سخنرانی ها) بوده که هر کدام تقریباً ۷۰۰ کلمه می باشند. ممکن است در این بخش ها در مورد یک موضوع خاص صحبت شود یا ترکیبی از چندین دیدگاه باشد موضوع آنها نیز عمومی است و می توانند علمی ، تاریخی و حتی فلسفی باشد.

بعد از هر متن، ۱۲ تا ۱۴ سوال قرار مطرح می شود. در این سوالات ممکن است از شما خواسته شود تا یکی از کارهای زیر را انجام دهید:

یک کلمه را تعریف کنید (واژگان خود را آزمایش کنید)

یک ایده یا استدلال را شناسایی کنید (درک خود را آزمایش کنید)

یک عبارت غلط را پیدا کنید (تست درک کلی)

بسته به تعداد متن و سوالاتش ، زمان مشخصی به شما داده می شود تا این بخش را تکمیل کنید.

بخش قرائت بخش مهمی است و ممکن است دشوار باشد، زیرا متونی که به شما داده می شود غالباً پیچیده هستند.

برای موفقیت در این بخش باید به خواندن پاراگراف های طولانی و پیچیده عادت کنید.

باید یاد بگیرید که با کلمات ناآشنا کار کنید تا بتوانید معنی آنها را استنباط کنید (حدس بزنید).

متن هایی که در بخش Reading ارائه می شوند ممکن است دارای چندین نقطه ی تمرکز و استدلال باشند. محدودیت زمانی را نیز باید برای پاسخگویی در نظر داشته باشید.

Listening (گوش دادن) تافل – به مدت ۴۱ – ۵۷ دقیقه:

سخنرانی ها و گفتگوهایی برای شرکت کننده پخش می شود که ابتدا باید به دقت به آنها گوش دهد و بعد به سوالاتی که از دل گفتگو طرح شده اند پاسخ دهد. در بخش گوش دادن ، دو نوع مختلف از صداها برایتان پخش خواهد شد:

  1. سخنرانی ها
  2. مکالمات

شما باید انتظار داشته باشید که چهار تا شش سخنرانی که با موضوعات دانشگاهی سروکار دارند را گوش دهید. و البته در این بین مکالمات روزمره نیز وجود دارد. طول هر فایل صوتی می تواند از سه تا پنج دقیقه باشد و به دنبال آن پنج تا شش سوال مطرح خواهد شد.

هر فایل صوتی را فقط یک بار خواهید شنید. اما یک استثنا وجود دارد: برای برخی از سوالات گاهی فایل را دو بار پخش می کنند. نگران نباشید شما می توانید در حین گوش دادن یادداشت برداری کنید.

آزمون تافل سیاستی برای گنجاندن لهجه های مختلف انگلیسی در بخش Listening دارد – شما می توانید لهجه های آمریکایی ، انگلیسی ، نیوزلندی و استرالیایی را در این آزمون بشنوید!

برای آمادگی برای بخش گوش دادن، به دنبال فیلم های انگلیسی زبان ، نمایش های تلویزیونی و ویدیوهای YouTube باشید.

بعد از این دو مرحله داوطلب ۱۰ دقیقه استراحت خواهد داشت.

Speaking (مکالمه) تافل – به مدت ۱۷ دقیقه:

در این بخش داوطلب باید در مورد موضوعات آشنا و مطالبی که درباره ی آنها مطالعه داشته یا شنیده است در میکروفون صحبت کند. این بخش به تازگی به آزمون تافل اضافه شده است و اکنون صحبت کردن بخش مهمی از آن است. شما مصاحبه کننده ای نخواهید داشت که از شما سوال بپرسد و به پاسخ های شما گوش دهد ، فقط یک میکروفون خواهید داشت.

صدای شما ضبط می شود و کسی بعداً به صحبت های شما گوش می دهد. در کل شش آزمون سخنرانی از شما گرفته شده و خواسته می شود که درباره ی یک موضوع روزمره نظر دهید.

Writing (نوشتن) تافل – به مدت ۵۰ دقیقه:

در این بخش داوطلب مطلبی را خوانده یا به موضوعی گوش می دهد و سپس درباره ی سوالاتی که مطرح می شوند پاسخ کتبی خود را می نویسد. تمام مهارت های انگلیسی شما در آخرین بخش TOEFL جمع می شود. این بخشی است که توانایی نوشتن، دانش دستور زبان و استفاده از واژگان شما را قضاوت می کند. نوشتن شامل دو بخش است:

نوشتن مجتمع (۲۰ دقیقه) و نوشتن مستقل ( ۳۰ دقیقه)

تنها راه آمادگی برای بخش نوشتن در آزمون  تافل ، نوشتن هر چه بیشتر مقاله های آزمایشی است. به یاد داشته باشید که نظر واقعی شما در بخش نوشتن اهمیتی ندارد. می توانید بگویید که زمستان های سرد را دوست دارید،حتی اگر چنین حسی نداشته باشید.

افرادی که مقاله ی شما را بررسی می کنند، روی پشتیبانی شما از استدلالتان تمرکز دارند.

ساختار مقاله و جملات صحیحِ دستوری بیشترین اهمیت را دارد. مقاله ای که می نویسید باید شامل یک مقدمه ی مناسب ، متن اصلی و بند آخر باشد.

در ادامه چند نکته ی دیگر نیز وجود دارد که برای شرکت در آزمون تافل باید بدانید:

  • داوطلب در طول آزمون اجازه ی یادداشت برداری دارد. به شما مقدار زیادی کاغذ و یک مداد داده می شود که می توانید از آنها در بخش های قرائت ، گوش دادن ، مکالمه و نوشتن استفاده کنید. شما باید تمام یادداشت ها و کاغذهای استفاده نشده را هنگام اتمام آزمون در اختیار مراقبان قرار دهید.
  • می توانید برای استراحتِ ۱۰ دقیقه ای، یک میان وعده و نوشیدنی به همراه داشته باشید.
  • اگر در طول آزمون نیاز به رفتن به دستشویی یا استراحت کوچک دیگری داشته باشید ، به شما اجازه ی آن داده می شود اما ساعت آزمون برایتان متوقف نمی شود.
  • مسلماً تحت هیچ شرایطی اجازه ی ورود تلفن همراه ، تبلت یا سایر وسایل الکترونیکی به اتاق را ندارید. در فواصل استراحت نیز حق استفاده از آنها را ندارید.

هزینه ی آزمون TOEFL چقدر است؟

هزینه آزمون بسته به مکانی که در آن شرکت می کنید متفاوت است ، اما معمولاً بین ۱۸۰ تا ۳۰۰ دلار آمریکا است. این هزینه شامل هزینه ی ثبت نام ، گزارش نمره به شما و ارائه ی گزارش نمره به چهار مورد از  موسساتی که خودتان انتخاب کرده اید، می باشد. برای ثبت نام دیرهنگام، تغییر زمان آزمون (اگر به یک آزمون به هر دلیلی نرسیدید و قصد شرکت در آزمون بعدی را داشته باشید) و انصراف از آزمون، هزینه های اضافی در نظر گرفته شده است.

ملاک نمره دادن در آزمون تافل

هر یک از چهار بخش (ریدینگ، لیسنینگ ، اسپیکینگ و رایتینگ) از ۰ تا ۳۰ نمره دارد و در کل آزمون تافل یک آزمون ۱۲۰ امتیازی است.

بهترین نمره آزمون تافل

نمره ی آزمون تافل تقریباً ۶ روز بعد به شما اعلام خواهد شد و به مدت ۲ سال اعتبار دارد. همچنین گزارش نمره ی شما به طور خودکار شامل امتیازات MyBest نیز هست، که ترکیبی از بالاترین امتیازات برای هر بخش ، از تمام آزمون های معتبر شما در دو سال گذشته می باشد.

اگر نمره ای دریافت کرده اید که شرایط کاری یا دانشگاهی مورد نظر شما را برآورده نمی کند یا خودتان می خواهید نمره ی بهتری کسب کنید ، می توانید هر چند بار که بخواهید در این آزمون شرکت کنید.

چگونه می توانم برای آزمون تافل آماده شوم؟

برای موفقیت در آزمون تافل بهتر است با این منابع رسمی آغاز کنید:

  • راهنمای رسمی آزمون تافل: این مرجع با داشتن چهار آزمون تمرینیِ کامل و نکات ارائه شده برای افزایش مهارت، پرفروش ترین و جامع ترین مرجع این آزمون است.
  • آمادگی آزمون تافل دستورالعمل داخلی- : این دوره ی آمادگی یک دوره ی ۶ هفته ای خودآزمایی رایگان برای ایجاد مهارت ها، یادگیری نکات و استراتژی ها و تعامل با سایر داوطلبان است که توسط سازمان مجاز تافل برگزار می شود.
  • آزمون تمرینی رایگان تافل : یک آزمون تمرینی قبل از آزمون اصلی که سوالات آن به همان شیوه طراحی شده است و شما می توانید مهارت خود را محک بزنید.
  • تمرین آنلاین تافل: این تمرین، آزمون واقعی TOEFL را شبیه سازی می کند و در طی ۲۴ ساعت نمره و بازخورد در مورد هر چهار مهارت را به شما می دهد.
  • آزمون های رسمی صوتی تافل: در این امکان شما می توانید به نسخه ی صوتی پنج آزمون گذشته ی تافل دست پیدا کنید.
  • اپلیکیشن رسمی تافل: در این نرم افزار شما به آزمون ها و نکات کلی برای آمادگی آزمون دسترسی پیدا می کنید.
  • دوره ی جامع زبان انگلیسی آوا زبان: این دوره همانطور که در ویدیوی ابتدای صفحه نیز معرفیی شد، به شما برای آماده شدن برای شرکت در هر آزمون زبانی کمک میکند.

علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر و بهرمندی از برخی محتویات رایگان میتوانند به لینک زیر که وبسایت رسمی آزمون TOEFL است مراجعه کنند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 66 views بار دسته بندی : مقالات زبان انگلیسی تاريخ : 29 آگوست 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.