آوا زبان اصطلاحات و کلمات انگلیسی بازی های ویدیویی - آوا زبان

کلمات انگلیسی بازی های ویدیویی

مثل هر سرگرمی دیگری، بازیهای ویدیوئی واژگان، عبارات، و اصطلاحاتی مخصوص خودشان دارند که ممکن است برای کسانی که گیمر نیستند ناآشنا باشند. اگر می خواهید با این کلمات بازی های ویدیویی در زبان انگلیسی آشنا شوید و بتوانید از آنها در زمان بازی کردن استفاده کنید، با ما در این مقاله همراه باشید. با وجود این که هر بازی، کلمات و اصطلاحات مربوط به خودش را دارد که ممکن است بسته به شرایط معنای متفاوتی بدهند، کلمات و اصطلاحات این مقاله به شکل کلی در زمان بازی کردن به کار شما خواهند آمد.

بازی های AAA بازی هایی هستند که توسط استودیوها و شرکت های بزرگ بازی سازی مثل یوبیسافت یا EA ساخته می شوند. معمولا این بازی ها بودجه های کلانی دارند و افراد بسیار زیادی روی آنها به همراه مارکتینگ وسیعشان کار می کنند. این بازی ها در مقابل بازی های indie قرار می گیرند که توسط استودیوهای کوچک و مستقل ساخته می شوند.

از این کلمه برای اشاره به حریف های اضافی و فرعی استفاده می شود که در زمان مقابله و مبارزه با باس فایت (غول) بازی به شما حمله می کنند. این واژه به Additional enemies (یعنی حریف های اضافه) اشاره دارد.

این کلمه، مخفف away from keyboard است. از آن برای اشاره به بازیکنانی استفاده می شود که در آن لحظه دور از کیبورد و غیرفعال هستند. احتمال بسیار زیاد این واژه را در بازی های آنلاین بسیار بشنوید.

این واژه مخفف Area of Effect است و اشاره به محدوده ای دارد که ضربات شما و حمله شما می تواند پوشش دهد. حتما در بازی های استراتژیکی دیده اید که در زمان حمله و ضربه زدن، دایره ای نشان داده می شود که مشخص می کند هر کدام از دشمنان که در آن دایره باشند، از جانشان کم می شود. به این دایره و محدوده AOE گفته می شود.

هر کدام از کلمات Bots، CPUs و computers به دشمنانی اشاره دارد که در واقع انسان نیستند. بسیاری از بازی ها به شما امکان می دهند که حریف شما، کامپیوتر یا افراد واقعی باشد. و البته، زمانی که یک فرد را Bot خطاب می کنید، به نوعی به او توهین می کنید و می گویید که بسیار بد و ناشیانه بازی می کند.

در واقع buff هر تغییری در شخصیت و کاراکتر مورد بازی شماست که او را قدرتمندتر می کند. در مقابل، nerf تغییری است که قدرت کاراکتر شما را کاهش می دهد و او را ضعیف تر می کند. از این اصطلاحات به خصوص در بازی های آنلاینی که مدام آپدیت های جدید ارائه می کنند و آیتم ها و ویژگی های کاراکترها را تغییر می دهند استفاده می شود.

بله درست شنیده اید! Bullet sponge یا اسفنج گلوله برای اشاره به دشمنانی استفاده می شود که کشتن آنها بسیار سخت بوده و با هر ضربه جانشان به سختی کم می شود. چرا که انگار گلوله ها را مثل اسفنج جذب می کنند و از آنها ضربه نمی خورند. به عنوان مثال، دشمنی که شما انتظار دارید با چند گلوله از پا در بیاید اما برای کشتن او چند خشاب خالی می کنید، یک bullet sponge است!

کمپ کردن، در واقع اشاره به جایی نشستن و منتظر دشمن ماندن است (به جای این که در نقشه بگردید تا به دشمنان بر بخورید). به افرادی که این کار را انجام می دهند، camper گفته می شود و به این کار، camp کردن می گویند. از این اصطلاح، معمولا در بازی های شوتر اول شخص مثل Call of Duty یا CSGO استفاده می شود.

از این کلمات زمانی استفاده می شود که شما از یک تاکتیک سطح پایین و مسخره برای از پا در آوردن دشمنان استفاده می کنید. مثلا از یک حرکت یا کامبوی تکراری برای مبارزه با دشمن و باس فایت استفاده می کنید تا او بمیرد. از آن به شکل Cheese something in the game استفاده می شود.

کلن معمولا به گروه هایی از پلیرها گفته می شود که با هم بازی می کنند. شما می توانید تگ و نام این تیمها را به نام خودتان در بازی اضافه کنید و عضوی از کلن باشید. کلن ها در بازی های مختلفی از جمله Call of Duty و CSGO دیده می شوند.

این کلمه می تواند معانی متفاوتی داشته باشد. به عنوان مثال زمانی که در بازی شما از توانایی خاصی استفاده می کنید، باید مدت زمان خاصی صبر کنید تا دوباره این توانایی را بازیابی و بتوانید از آن استفاده کنید. همچنین در بازی Counter-Strike Global Offensive در صورتی که شما مسابقات خاصی را ترک کنید، به مدت زمان خاصی باید منتظر باشید تا دوباره امکان بازی کردن را به دست بیاورید (نوعی جریمه!).

به ساخت آیتم های مختلف از مواد و چیزهای مختلفی که در بازی جمع آوری کرده اید گفته می شود. مثلا شما می توانید سلاح ها یا معجون هایی سلامتی را در بازی Craft کنید (بسازید). در بازی های RPG (نقش آفرینی) از جمله Skyrim و The Witcher شما این کار را به کرّات انجام می دهید.

DLC یا Downloadable Content در واقع شامل بسته های الحاقی و محتوای اضافه ای می شود که شما می توانید برای بازیتان دانلود و به آن اضافه کنید. DLCها می توانند شامل نقشه ها، ماموریتها، آیتم ها و موارد اضافه دیگر باشند. ممکن است DLCها فروشی باشند و گاها نیز بسته های الحاقی رایگانی برای بازی ها ارائه می شوند.

این واژه که مخفف Damage per second است، اشاره به میزان تخریب و قدرت یک سلاح دارد که می تواند در حمله و ضربات، چقدر جان دشمن را کم کند. همچنین از DPS برای اشاره به کاراکترهایی استفاده می شود، که در اولویت اول تهاجمی هستند و برای حمله و ضربه به دشمنان طراحی شده اند (در مقابل کاراکترهای دیگر مثل healer).

این واژه مخفف digital rights management است و اشاره به ابزارها و امکاناتی دارد که باری محافظت از کپی رایت بازی به کار گرفته می شوند. مثلا برای بازی در استیم، ممکن است شما نیاز به تایید داشته باشید و تمام کارهای مرتبط با آن را DRM انجام می دهد.

گاهی ممکن است DRM زیادی پرکار شود و پلیرهایی که هیچ مشکلی ندارند و قانونی هستند را نیز در دردسر بیندازد!

ایستراگها آیتم ها یا پیام ها و چیزهای دیگری هستند که به صورت مخفی در بازی قرار داده شده اند. مثلا ممکن است در بخشی از یک بازی به بازی دیگری اشاره شود یا یک آیتم مخفی در بازی وجود داشته باشد.

این کلمه برای اشاره به بازی های شوتر اول شخص (first-person shooter) به کار می رود. در این نوع بازی شما دنیا را از چشم خود کاراکتر می بینید. به عنوان مثال بازی های Call of Duty و Battlefield بازی های FPS به شمار می روند.

Fps می تواند به عبارت frames per second نیز اشاره داشته باشد. یعنی تعداد فریم در ثانیه که در نهایت منجر به سخت یا نرم اجرا و نمایش داده شدن یک بازی می شود.

این دو حرف در واقع کوتاه شده ی Good Game هستند که معمولا در انتهای بازی های آنلاین زیاد از آن استفاده می شود. با این حرف می گویید که “بازی خوبی بود”.

همچنین ممکن است گاهی GGEZ را ببینید که در ادامه ی gg کلمه ی easy را نیز می آورد که به نشانه ی راحت بودن بازی و مسخره کردن تیم مقابل است.

گلیچ یا باگ، به معنای اختلالی در کُدهای بازی است که ممکن است منجر به گیر کردن کاراکتر شما در دیوار، رفتارهای عجیب و غریب، به هم ریختن مسائل بصری در بازی یا حتی به کل freeze شدن و از کار افتادن بازی شود.

به معنای تکرار دوباره و دوباره ی یک کار در بازی، برای رسیدن به یک نتیجه خاص است. آن را با cheesing اشتباه نگیرید. مثلا grinding می تواند به معنای آن باشد که شما در یک بازی RPG (نقش آفرینی) با هیولاها و دشمنان بارها و بارها مبارزه کنید تا پول یا آپگریدهای بیشتری به دست بیاورید و پیشرفت کنید.

سلاح های hitscan سلاح هایی هستند که به محض استفاده و شلیک، به هدف برخورد می کنند و باعث damage در آن می شوند. این سلاح های در مقابل سلاح های projectile قرار می گیرند که شلیک و خوردن آنها به هدف، زمان می برد (مثل تیر و کمان).

مخفف Health points یا hit points که نشان می دهد کاراکتر شما چقدر از جانش مانده. اگر HP شما ۰ شود، شما می میرید.

شکل کامل آن، heads-up display است که به المان های گرافیکی که در صفحه شما وجود دارند اشاره می کند. مثل میزان پول، جان، و همچنین مینی مپ (نقشه کوچک) در بالا و پایین صفحه.

همان نسبت kill to death یعنی نسبت کشتار ها و کیل های شما به تعداد مرگ شما در بازی. قطعا در صورتی که شما شش کیل و یک مرگ داشته باشید (K/D = 6.0)، K/D شما بالاتر خواهد بود تا زمانی که ۶ کیل و ۳ مرگ داشته باشید (K/D = 2.0).

لگ، که از آن بسیار زیاد در بازی های آنلاین استفاده می شود، به معنای فاصله زمانی بین ورودی دیتای شما و اتفاق افتادن آن در بازی است. زمانی که پینگ شما بالا باشد و طول بکشد تا سرور اطلاعات ورودی را دریافت و اعمال کند، شما لگ خواهید داشت. یا مثلا زمانی که شما دکمه ها را می زنید اما طول می کشد تا کار کنند و در بازی تغییری ایجاد شود، شما لگ دارید.

این سبک (massively multi-player online role-playing game) به بازی های نقش آفرینی آنلاینی اشاره دارد که در آن ها تعداد بسیار زیادی (هزاران) پلیر در همان لحظه و همزمان در نقشه بازی و دنیای بازی حضور دارند. مثالی عالی از آن بازی World of Warcraft است.

ماد یا همان Modification شامل هرگونه تغییراتی است که پلیرها در بازی اعمال کنند. مادها می توانند از فیکس کردن باگها گرفته تا تغییرات عظیم گرافیکی، در بازی تغییر ایجاد کنند. بعضی سازنده ها مادها را دوست ندارند، در حالی که بعضی دیگر حتی لیست هایی از مادها را در بازی قرار می دهند تا شما بتوانید از آنها استفاده کنید و لذت ببرید.

شکل کوتاه شده ی magic points یا mana points است که در بازی به آن نیاز دارید تا جادو کنید. مثلا ممکن است مانند نوار سلامتی، نوار MP نیز در بازی داشته باشید و زمانی که جادو می کنید، از MP شما موقتا کاسته شود. معمولا در بازی های نقش آفرینی مثل Skyrim احتمال وجود MP وجود دارد.

همچنین ممکن است MP به عنوان مخفف multi-player یعنی بازی چند نفره استفاده شود.

این کلمه که ممکن است آن را به شکل newb یا n00b نیز بنویسند، به بازیکنانی اشاره دارد که تازه کار و ناشی هستند. همچنین بسیار رایج است که از این کلمه برای توهین و اشاره به کسانی استفاده می شود که اصلا خوب بازی نمی کنند.

Non-player character یا non-playable character به هر کاراکتری در بازی گفته می شود که شما کنترل آن را در دست ندارید و معمولا رفتارها و فعالیت های از پیش تعیین شده دارد. مثلا مردمی که در بازی های GTA هستند NPC محسوب می شوند.

OP یا همان overpowered برای ارجاع به هر چیزی در بازی استفاده می شود که شما حس می کنید زیادی قوی است. مثلا اگر یک سلاح به شدت قوی است و همه به همین خاطر آن را برمی دارند، واضح است که این اسلحه OP است.

کمیتی به واحد میلی ثانیه است که نشان می دهد چقدر طول می کشد اطلاعات از سیستم شما تا سرور برود و برگردد. پینگ پایین قطعا بهتر است، و پینگ بالا موجب بروز لگ در بازی می شود. شاید بتوان از این عبارت به عنوان پرکاربرد ترین کلمات انگلیسی بازی های ویدیویی نام برد.

PvP یعنی player versus player، یعنی بازیکن در مقابل بازیکن و زمانی استفاده می شود که در یک بازی دشمنان شما افراد واقعی هستند و PvE یا همان player versus environment به بازی هایی گفته می شود که در آنها شما در مقابل کامپیوتر بازی می کنید و نه افراد واقعی.

این کلمه که به شکل پُند (poned) تلفظ می شود و زمانی استفاده می شود که یک بازیکن به دیگری تسلط پیدا می کند و او را شکست می دهد. پس اگر شما در چنین وضعیتی قرار بگیرید و شکست بخورید You are pwned. مخصوصا زمانی که طرفی که چیره شده، هیچ گونه ضربه ای نخورد و جانش کم نشود.

Quick-time events زمان هایی هستند که شما ناگهان باید یک دکمه را بزنید (یا یک همچین کارهایی) تا از باختن یا ضربه خوردن یا هر چیز دیگر جلوگیری کنید. بسیاری از گیمرها QTEها را دوست ندارند. یکی از معروف ترین بازی هایی که سرشار از QTE بود، بازی Ninja Blade بود که در زمان ارائه طرفداران بسیاری به دست آورد.

زمانی به کار می رود که یک نفر آنقدر از بازی عصبانی و ناراحت شود که بلافاصله از بازی خارج شود.

همان کلمه ی Random number generator است. برای اشاره به الگوریتم ها و … به کار می رود که باعث می شوند تا هر دفعه که بازی می کنید با آیتم ها، اعداد و … یکسان روبرو نشوید. مثلا RNG کمک می کند تا هر دفعه که شما یک صندوقچه را می گردید، یک آیتم یکسان پیدا نکنید.

بازی های RPG یا بازی های نقش آفرینی، بازی هایی هستند با داستان های غنی و جهان معمولا بزرگ و باز، که در آنها شما قابلیت پیشرفت توانایی ها و آیتم های کاراکتر خودتان را دارید و همچنین در این بازی ها احتمالا شما حق انتخاب دیالوگ ها و یک سری مسائل دیگر را دارید که می توانند روی خط داستانی اثرگذار باشند. بازی های Elder Scrolls و به خصوص بازی Skyrim مثال خوبی از این سبک و ژانر بازی هستند.

بازی های سندباکس، بازی های معمولا جهان بازی هستند که به بازیکن، امکان انجام تقریبا هر کاری را می دهند. بازی ماینکرفت بهترین مثال از این نوع بازی است. گرچه بازی هایی مثل GTA نیز با قدرت انتخاب و آزادی عملی که به پلیر می دهند می توانند گاها سندباکس در نظر گرفته شوند.

اکانت های Smurf اکانتهایی هستند که گیمرهای حرفه ای تر در یک بازی می سازند تا بتوانند با پلیرهای لول پایین بازی کنند و مدام آنها را شکست بدهند.

میزان تجربه و سطح و لول شما در بازی است. هرچقدر که  XP شما بالاتر برود ممکن است جایزه ها و آیتم ها و آپگریدهای بیشتری دریافت کنید.

سخن آخر

قطعا نمی توان تمام کلمات انگلیسی بازی های ویدیویی مورد نیاز خواهند بود را در یک لیست جمع آوری کرد، اما این کلمات و این لیست اقلا به شما کلمات کلی و گاها جزئی را یاد می دهد تا بتوانید با راحتی بیشتری بازی کنید. قطعا هر ژانری از بازی ها را انتخاب کنید، کلمات خودش را خواهد داشت، با این حال، از پیشرفت و یادگیری دست نکشید و به دایره واژگانتان اضافه کنید.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 38 views بار دسته بندی : مقالات زبان انگلیسی تاريخ : 30 اکتبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.