آوا زبان آزمون آیلتس چیست و چه بخش هایی دارد؟ (بررسی جامع) - آوا زبان

همه چیز در مورد آزمون آیلتس

آزمون آیلتس را همه می ‌شناسند و نیازی نیست که حتماً در آن شرکت کرده باشید، حتما برایتان سوال پیش آمده است که آزمون آیلتس چگونه برگزار می شود و چه تفاوتی با تافل دارد. آیلتس (The International English Language Testing System) یا سیستم بین المللی آزمون زبان انگلیسی، یکی از محبوب ترین آزمون های مهارت انگلیسی زبان در جهان برای آموزش عالی و مهاجرت جهانی است. آیلتس به طور مشترک در اختیار British Council، IDP: IELTS Australia و Cambridge Assessment English است.

موضوعات این مقاله

چرا باید آزمون آیلتس بدهیم؟

بیش از ۱۰ هزار سازمان در سطح جهانی مدرک آیلتس را قبول دارند، بنابراین هنگام شرکت در این آزمون می توانید مطمئن باشید که توسط بسیاری از موسسات آموزشی، کارفرمایان، دولت ها و نهادهای حرفه ای در سراسر جهان تایید خواهید شد.

IELTS به عنوان یکی از پیشگامان چهار مهارت تست زبان انگلیسی، از ۳۰ سال پیش فعالیت خود را آغاز نموده و هنوز هم یک استاندارد جهانی برای میزان تسلط به زبان انگلیسی محسوب می شود. دولت های استرالیا، کانادا، نیوزلند و انگلیس از IELTS برای بررسی درخواست های مهاجرت استفاده می کنند.

چطور می توانید در آزمون ثبت نام کنید؟

ثبت نام در در این آزمون سریع و آسان است:

مرحله ی اول : نزدیکترین محل آزمون آیلتس به خود را پیدا کنید. با بیش از ۱۶۰۰ مکان، آزمون آیلتس در بیش از ۱۴۰ کشور برگزار می شود. شما می توانید لیست مکان های مجاز را در سایت رسمی آیلتس مشاهده کنید.

مرحله ی دوم : برای چاپ، تکمیل و ارسال مدارک به مرکز آزمون محلی خود رفته و فرم ثبت نام را پر کرده و هزینه را پرداخت نمایید.

مرحله ی سوم  :پس از پردازش درخواست، مرکز تایید کتبی تاریخ و زمان آزمون را برای شما ارسال می کند.

آزمون آیلتس چندبار در سال برگزار میشود؟

بسته به کشوری که شما در آن زندگی می کنید، آزمون آیلتس می تواند تا ۴ بار در ماه، یا در واقع ۴۸ بار در سال برگزار شود. در ایران نیز معمولا به حد اکثر تعداد دفعات، آزمون برگزار می شود.

هزینه آزمون آیلتس در سال ۲۰۲۲

قیمت فعلی آزمون آیلتس در ایران، حدودا ۶,۱۵۰,۰۰۰ تومان است. در نظر داشته باشید که بسته به کشوری که شما هستید، این هزینه می تواند متغیر باشد. همچنین توجه کنید که در حال حاضر در زمان ثبت نام کنار قیمت آزمون نوشته شده: “علی الحساب” که به این معنیست که این قیمت می تواند تغییر کند. هزینه آزمون های آزمایشی در حال حاضر بسته به فرمت آزمون و این که روی هر آزمون تحلیل و فیدبک بخواهید یا نه، می تواند از حدود ۱۵۰هزار تومان تا ۴۸۰هزار تومان متغیر باشد.

انتخاب آزمون مناسب

دو آزمون آیلتس وجود دارد آیلتس آکادمیک و عمومی. آزمونی که انتخاب می کنید باید براساس کاری باشد که می خواهید با مدرک خود انجام دهید.

آیلتس آکادمیک

این آزمون بررسی می کند که آیا سطح مهارت زبان انگلیسی شما برای یک محیط دانشگاهی مناسب است یا خیر. این آزمون، جنبه های آکادمیک زبان را منعکس کرده و ارزیابی می کند که آیا شما آماده ی شروع آموزش یا مطالعه هستید یا خیر.

آیلتس عمومی

در این آزمون آیلتس، مهارت زبان انگلیسی داوطلب در یک زمینه ی عملی و روزمره بررسی می شود. وظایف و سوالات این بخش هم موضوعات محل کار و هم موقعیت های اجتماعی را منعکس می کنند.

آزمون آیلتس چگونه انجام می شود؟

آیلتس را می توان به صورت کاغذی و سیستمی انجام داد:

آیلتس روی کاغذ

در این آزمون، داوطلب باید با برگه ی سوالات پشت میز در مرکز بنشیند و به هر چهار بخش پاسخ بدهد. آزمون مکالمه بصورت حضوری با یک بازرس آیلتس آموزش دیده انجام می شود.

آیلتس در کامپیوتر

فرمت جدیدتری از آزمون آیتلس که ارائه شده، شکل کامپیوتری آن است که شاید بتوان گفت شباهت هایی با آزمون تافل نیز دارد، اما نه کاملا. در این فرمت از آزمون شما همان سوالاتی که روی کاغذ می دیدید را روی مانیتور خواهید داشت با این تفاوت که دیگر دست خط شما مطرح نیست و همه چیز را تایپ می کنید. البته توجه کنید که بخش اسپیکینگ آیلتس کامپیوتری مثل آیلتس کاغذی برگزار می شود و تفاوتی ندارد.

اگر راجع به IELTS Indicator شنیده باشید، می دانید که این آزمون برای سنجش شما در آزمون آیلتس آزمایشی برگزار می شود و توسط مصححین رسمی آیلتس تصحیح می شود.

آزمون آیلتس از چهار بخش تشکیل شده است:

Listening (گوش دادن) آیلتس – به مدت ۳۰ دقیقه

در این بخش از آزمون آیلتس، داوطلب به چهار فایل صوتی گوش داده و سپس باید به سوالات مربوطه پاسخ دهد. فایل های صوتی که در این آزمون پخش می شوند در قالب زیر هستند:

فایل صوتی ۱: مکالمه ای بین دو نفر که در مورد یک موضوع اجتماعیِ روزمره انجام می شود.

فایل صوتی ۲: سخنرانی یا مونولوگ تنظیم شده در یک زمینه ی اجتماعی روزمره، به عنوان مثال. سخنرانی در مورد امکانات محلی.

فایل صوتی ۳: مکالمه ی گروهی بین حداکثر چهار نفر که در یک زمینه ی آموزشی یا عمومی تنظیم شده است

فایل صوتی ۴: سخنرانی یا مونولوگ در یک موضوع دانشگاهی، به عنوان مثال یک سخنرانی دانشگاه

داوطلب هر فایل را تنها یک بار می شنود و می تواند در طول شنیدن، یادداشت برداری کند و طیف وسیعی از لهجه ها از لهجه ی آمریکایی، انگلیسی گرفته تا استرالیایی و نیوزلندی در این فایل ها گنجانده شده است که این بخش را کمی چالش برانگیز می کند. سوالاتی که بعد از هر فایل صوتی ارائه می شوند سه گزینه ای هستند.

بخش های اصلی آزمون آیلتس

Reading (ریدینگ) آیلتس – به مدت ۶۰ دقیقه

بخش ریدینگ شامل ۴۰ سوال است که برای آزمایش طیف گسترده ای از مهارت های قرائت داوطلب طراحی شده است. این بخش شامل مطالعه با هدف پیدا کردن اصل مطلب، مطالعه برای ایده های اصلی، مطالعه برای جزئیات، خلاصه کردن، درک استدلال منطقی و شناخت نظرات، نگرش ها و هدف نویسندگان است.

Reading (ریدینگ) در آزمون آیلتس آکادمیک

این بخش شامل سه متن طولانی است که از موقعیت های توصیفی و واقعی تا گفتاری و تحلیلی را شامل می شود. این متون از کتاب ها، مجلات و روزنامه ها گرفته شده است. آنها برای مخاطبان غیر متخصص انتخاب شده و برای افرادی که وارد دوره های دانشگاهی می شوند یا به دنبال ثبت نام حرفه ای هستند مناسب اند.

بعد از هر متن، انواع مختلفی از سوالات مطرح می شود که می تواند شامل سوالات چند گزینه ای، تشخیص اطلاعات، شناسایی دیدگاه ها / ادعاهای نویسنده، مطابقت دادنِ پایان جمله ها، تکمیل جمله، خلاصه برداری، تکمیل یادداشت، تکمیل جدول، تکمیل نمودار و پاسخ کوتاه به سوالات باشد.

Reading (ریدینگ) در آزمون آیلتس عمومی

این بخش شامل متن هایی از کتب، مجلات، روزنامه ها، اعلان ها، تبلیغات، کتاب های راهنمای شرکت و دستورالعمل ها است که احتمالاً روزانه در یک محیط انگلیسی زبان با آنها روبرو خواهید شد.در این قسمت از آزمون، سه بخش وجود دارد.

بخش ۱- شامل دو یا سه متن کوتاه است. بخش ۲- شامل دو متن است. در بخش ۳- یک متن طولانی وجود دارد.

بخش اول، « محیط های اجتماعی »، شامل متن هایی مربوط به برطرف کردن نیازها در محیط های اجتماعی به زبان انگلیسی است.

بخش دوم، « محل کار »، در مورد انجام کارهایی در محیط های کاری، مانند شرح وظایف، قراردادها و مواد آموزشی و تربیت کارکنان متمرکز است.

بخش سوم، «ریدینگ عمومی»، شامل خواندن متون گسترده تر با ساختاری پیچیده تر است.

Writing (نوشتن) – به مدت ۶۰ دقیقه

در بخش نوشتن آزمون آیلتس، مباحث عمومی و مناسب برای داوطلبان ورود به دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد یا افراد جویای کار مطرح می شود.

در بخش نوشتن در آزمون آیلتس آکادمیک دو بخش وجود دارد:

بخش ۱:

از داوطلبان خواسته می شود برخی از اطلاعات بصری مانند نمودار یا جدول را با کلمات خود توصیف یا خلاصه کرده یا توضیح دهید. آنها باید در مدت زمان ۲۰ دقیقه ۱۵۰ کلمه بنویسند.

بخش ۲:

از شما خواسته می شود در پاسخ به یک دیدگاه، استدلال یا مشکل، مقاله ای بنویسید. داوطلب باید ۲۵۰ کلمه را در مدت ۴۰ دقیقه بنویسد.

در بخش نوشتن در آزمون آیلتس عمومی دو بخش وجود دارد:

بخش ۱ :

 وضعیتی به شما نشان داده می شود و از شما خواسته می شود مطلب یا نامه ای در مورد آن بنویسید و این نامه ممکن است به سبک شخصی، نیمه رسمی یا رسمی باشد. متن نوشته شده باید حداقل ۱۵۰ کلمه باشد.

بخش ۲ :

از شما خواسته می شود در پاسخ به یک دیدگاه، استدلال یا مشکل، مقاله ای بنویسید.

مقاله می تواند از نظر سبک کاملاً شخصی باشد. در نوشتن وظیفه ۲، داوطلبان یک مقاله ی گفتاری نیمه رسمی / خنثی با حداقل ۲۵۰ کلمه می نویسند.

پاسخ ها باید در برگه پاسخ و به طور کامل نوشته شوند. هر وظیفه به طور مستقل ارزیابی می شود. ارزیابی وظیفه ی ۲ نسبت به وظیفه ی ۱ وزن بیشتری در نمره دهی دارد. پاسخ ها توسط بازرسان مجاز IELTS ارزیابی می شوند.

معیارهای نمره دهی در این بخش عبارتند از:

  1. تسلط بر وظیفه
  2. همگرایی و همبستگی
  3. منبع لغوی
  4. دامنه و دقت دستوری

Speaking (مکالمه) آیلتس – به مدت ۱۱ تا ۱۴ دقیقه

بخش صحبت کردن، استفاده ی داوطلب از انگلیسی گفتاری را ارزیابی می کند.

آزمون مکالمه شامل یک مصاحبه ی شفاهی بین داوطلب و بازرس است. تمام آزمون های گفتاری ضبط و بعداً ارزیابی می شوند.

این بخش در سه قسمت انجام می شود:

قسمت ۱:

در بخش اول بازرس سوالات کلی در مورد فرد و طیف وسیعی از موضوعات آشنا مانند خانه، خانواده، محل کار، تحصیل و علایق را از شما می پرسد. این قسمت بین چهار تا پنج دقیقه طول می کشد.

قسمت ۲:

شما کارتی را به طور تصادفی انتخاب می کنید که از شما می خواهد در مورد مطلبی صحبت کنید.

شما می توانید یک دقیقه آماده شوید و بعد در حدود دو دقیقه در مورد موضوع مورد نظر صحبت کنید. سپس بازرس یک یا دو سوال در مورد همان موضوع از شما می پرسد.

قسمت ۳:

در این بخش سوالات بیشتری در مورد موضوع از شما پرسیده خواهد شد.

بازرسان به شما فرصت می دهند ایده ها و موضوعات انتزاعی بیشتری را مطرح کنید. این قسمت از آزمون بین چهار تا پنج دقیقه طول می کشد. بعداً عملکرد سخنرانی توسط بازرسان مجاز IELTS ارزیابی می شود.

شاخص های کلیدی اصلی برای نمره دهی به این بخش

روان بودن و تداوم گفتار هستند. در این بخش منبع لغوی داوطلب نیز بررسی می شود. این معیار به دامنه ی لغات مورد استفاده و دقت در بیان معانی و نگرش ها اشاره دارد. شاخص های کلیدی عبارتند از: متنوع بودن کلمات مورد استفاده، کفایت و تناسب کلمات مورد استفاده و توانایی احاطه بر گفتگو با یا بدون تردید صحبت کردن.

نکات دستوری نیز در این بخش مد نظر هستند. شاخص های کلیدی دامنه ی دستوری عبارتند از طول و پیچیدگی جملات گفتاری، استفاده ی مناسب از بندهای تبعی و دامنه ی ساختار جمله ها، به ویژه برای جابجایی عناصر برای تمرکز اطلاعات.

تلفظ نیز مورد ارزیابی قرار می گیرد. این معیار به توانایی تولید گفتار قابل فهم برای برآورده سازی شرایط آزمون اسپیکینگ اشاره دارد.

نمرات آزمون آیلتس

نمرات آیلتس چگونه است؟
نمرات آیلتس از ۴ تا ۹ به چه صورتی است؟

نتایج آیلتس به گونه ای ساده و قابل درک است. نمره ی آیلتس عددی بین ۰ تا ۹ است و نمره ی ۹ نشان می دهد که داوطلب تسلط کامل بر زبان را دارد.استفاده ی آنها از انگلیسی مناسب، دقیق و روان است و درک کاملی را نشان می دهد.

نمره

سطح مهارت

توصیف و توضیح

۹

حرفه ای

داوطلب استفاده کاملا کاربردی از زبان دارد و کاربرد انگلیسی توسط او درست و دقیق، و روان است و درک و فهم کامل را نشان می دهد.

۸

خیلی خوب

داوطلب استفاده کاملا کاربردی از زبان دارد و گاها عدم دقت و استفاده نامناسب از زبان دارد. ممکن است در موقعیت های ناآشنا دچار سوءتفاهم شود اما بحث های پیچیده و با جزییات را هندل می کند و از پس آن بر می آید.

۷

خوب

داوطلب استفاده کاربردی از زبان دارد، با این حال گاها عدم دقت، و در بعضی موقعیت ها استفاده نامناسب از زبان و سوءتفاهم دیده می شود. آنها معمولا موارد زبانی پیچیده را هندل می کنند و استدلال باجزییات را درک می کنند.

۶

کافی

داوطلب استفاده موثری از زبان دارد، با این حال بعضی عدم دقت ها و غلط ها، استفاده نامناسب از زبان و سوءتفاهم هایی از سمت او دیده می شود. در موقعیت های مختلف به خصوص موقعیت های که با آنها آشناست، از زبان نسبتا پیچیده استفاده می کند.

۵

متوسط

داوطلب کاربرد نسبی زبان را دارد، و معمولا با معنا و مفهوم کلی در اکثر موقعیت ها مشکلی ندارد. با این حال می توان متوجه مشکلات و غلط های زیادی در زبان انگلیسی آنها شد. اما مشکلی با ارتباطات پایه ای در حوزه خودشان ندارند.

۴

محدود

کاربردهای زبان آنها محدود به موقعیت های آشناست. معمولا مشکلاتی در درک و بیان دارند. اما نمی توانند از زبان پیچیده استفاده کنند.

۳

بسیار محدود

داوطلب تنها در موقعیت های بسیار آشنا مفاهیم عمومی را منتقل می کند و متوجه می شود. مشکلات زیادی در ارتباطات آنها وجود دارد.

۲

استفاده گاه و بیگاه

داوطلب در فهم انگلیسی مکتوب و شفاهی مشکلات و سختی های بسیار دارد.

۱

عدم استفاده از زبان

داوطلب توانایی هیچ استفاده ای از زبان بجز چند کلمه جداگانه را ندارد.

۰

عدم شرکت در امتحان

داوطلب به سوالات پاسخ نداده.

نمره ی ۸ نشان می دهد داوطلب تسلط کامل عملی بر زبان دارد که فقط گاهی اوقات با عدم دقت سیستماتیک و استفاده نامناسب از آن روبرو می شود. او ممکن است در شرایط ناآشنا برخی موارد را اشتباه درک کند.اما بحث های پیچیده و مفصل را به خوبی انجام می دهد.

با نمره ی ۷ داوطلب تسلط عملیاتی به زبان دارد، هر چند برخی اوقات عدم دقت، استفاده ی نامناسب و سوء تفاهم پیش می آید. آنها به طور کلی از زبان پیچیده به خوبی استفاده می کنند و استدلال دقیقی دارند.

در نمره ی ۶ داوطلب علی رغم برخی نادرستی ها، استفاده ی نامناسب و سوء تفاهم، به زبان تسلط دارد.

در نمره ی ۵ داوطلب تسلط نسبی به زبان دارد و در بیشتر شرایط با معنای کلی کنار می آید، اگرچه احتمالاً اشتباهات زیادی مرتکب می شود.

اگر نمره ای پایین تر از ۴ بگیریم چه میشود ؟

در نمره ی ۴ صلاحیت اصلی شرکت کننده در آزمون محدود به شرایطِ آشنا است.آنها اغلب در درک و بیان مشکلاتی دارند.

نمره ی ۳ داوطلب فقط معنای کلی را در شرایط بسیار آشنا می فهمد. در ارتباطات مرتباً اشتباه می کند.

در نمره ی ۲ داوطلب در درک انگلیسی گفتاری و نوشتاری بسیار مشکل دارد.

در نمره ی ۱ داوطلب توانایی استفاده از زبان به جز چند کلمه ی جداگانه را ندارد.

در نمره ی ۰ داوطلب در آزمون شرکت نکرده یا به سوالات پاسخ نداده است.

اگر نتیجه ی مورد نظر خود را نگرفتید، می توانید به محض آمادگی برای انجام یک آزمون آیلتس دیگر ثبت نام کنید.

شرکای آیلتس متعهد به ارائه ی خدمات به مشتریان با بالاترین استاندارد جهانی هستند، از این رو این امکان را در اختیار داوطلبان می گذارد که اگر احساس می کنند نیازهایشان برآورده نشده و یا خطایی رخ داده است شکایت کنند.

اگر تجربه ی آیلتس شما مطابق انتظار نبود، اولین قدم صحبت با مرکز آزمون است. در بیشتر موارد، مرکز آزمون می تواند مستقیماً مشکل شما را حل کند. اگر به هر دلیلی نمی توانید با مرکز آزمون خود تماس بگیرید، می توانید با دنبال کردن لینک مخصوص به شکایت در سایت اصلی آیلتس این کار را انجام دهید.

جمع بندی

بطور کلی آیلتس IELTS شناخته شده ترین آزمون زبان انگلیسی در ایران میباشد. هر ساله تعداد افراد زیادی در مراکز برگزار کننده این آزمون در ایران شرکت میکنند، هزینه ی آزمون در حال حاضر بالغ بر ۶ میلیون تومان میباشد که متناسب با قیمت ارز جابجا میشود.

مدرک آیلتس در بسیاری از پرونده های مهاجرتی و تحصیلی ارزش ویژه دارد و حدودا نمره ی بالای ۶ در بسیاری از مراکز مورد قبول است. لازم بذکر است، هستند مراکزی که حتی نمره ی ۴٫۵ را بپذیرند. برای یادگیری کامل زبان انگلیسی میتوانید به کمک دوره آموزش زبان انگلیسی آوا زبان، خود را برای شرکت قوی در این آزمون آماده کنید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 66 views بار دسته بندی : مقالات زبان انگلیسی تاريخ : 30 اکتبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.